Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom högskola-universitet. Om du går ut gymnasiet med studiebevis, måste du antingen läsa mot examensbevis på komvux eller mot studieomdöme om grundläggande behörighet på allmänna kurser på folkhögskolan (en av folkhögskolorna, vilken som helst för att man får söka till alla folkhögskolor i hela Sverige, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i); däremot läsa på gymnasial nivå på komvux gör man, som regel, i den kommunen där man är folkbokförd.
    De kurser som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux "räknas in" (alltså påverkar ditt meritvärde) endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Betyg i kurserna som ger meritpoäng räknas in i snittbetyget/jämförelsetalet. Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Om studieformen komvux var god läs på framtid.se/studier/komvux
    Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare