Enes

    Hej, Jag har läst fastighetsmäklarprogrammet 120hp via en uppdragsutbildning. Högskolan som examinerade oss är Högskolan väst. Jag har ju läst en akademisk utbildning på 120hp. Kurserna som jag har läst är följande: Fastighetsförmedling, introduktion, 7,5 hp Fastighetsförmedling, kommunikation och etik, 7,5 hp Fastighetsförmedling, ekonomi, 7,5 hp Fastighetsförmedling, juridik, 7,5 hp Fastighetsförmedling, kvalificerad fastighetsmäklarjuridik, 7,5 hp Juridisk översiktskurs, 15 hp Verksamhets- och ekonomistyrning, 7,5 hp Försäljning, förhandling & dialogkonst, 7,5 hp Externredovisning, 7,5 hp Beskattningsrätt för fastighetsmäklare, 7,5 hp Fastighetsrätt, 15 hp Byggnadsteknik, 7,5 hp Fastighetsvärdering, 7,5 hp Bostadsrätt, 7,5 hp Min fråga är följande: Vilka kurser kan jag lägga till för att kunna plugga till ekonom och hur ser behörigheten ut. Jag antar min utbildning endast gäller inom mäklarbranschen och att jag inte kan jobba med annat om jag inte lägger till kurser. Om jag kan plugga vidare till ekonom, vad för typ av inriktningar kan jag välja bland? Tacksam för svar <3

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    planering mot kandidatexamen, om du vill sätta den av fristående kurser, måste du göra tillsammans med studievägledare på den aktuella institutionen. Du kan få lite olika svar från olika institutioner. Det är endast de generella, allmänna "ramar" för kandidatexamen som gäller på alla de olika svenska lärosäten och de är: 180 högskolepoäng; av dem minst 90 hp i ditt "huvudämne" (kan krävas att det är tre stycken 30hp-kurser i exakt samma ämne, t.ex Ekonomi, Företagsekonomi eller Redovisning); kandidatkurs med rätt innehåll måste ingå inom 180hp och vad gäller de resterande poängen, så kan du få olika svar från olika lärosäten/institutioner. Som mest kan, enligt min uppfattning, 60 hp "valfria kurser ingå", men ibland, på vissa institutioner, endast 30hp helt valfria kurser.
    Du kan också fråga studievägledare på den institutionen där du läste din utbildning, fastighetsmäklarprogrammet 120hp; hen kanske fick samma fråga förut kan har tagit reda på ett bra svar på den fråga; du förlorar i alla fall inget på att fråga honom/henne.

    Studie- och yrkesvägledare