Hanna
    Hej, jag började samhällsprogrammet i år och ångrar det. Det var ca 1 månads sedan och då undrade jag om det fanns plats på BF eller Handel det fanns det inte, det fanns inte heller plats på GLU. Jag har märkt nu att jag skulle tycka om GLU eftersom jag vill ut i arbetslivet mer än att sitta vid en skolbänk och läsa teori hela dagarna i 3 år. Hur ska jag göra? De säger att det är fullt på GLU och det är 2 klasser med 26 elever i.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    att det är fullt på en gymnasieskola och du kan därför inte byta till den, är beklagligt.

    Men även om det inte vore "fullt" behöver inte rektor ta in någon ny elev så här sent in på läsåret. Rektor bestämmer i detta fallet helt och hållet.

    Det är tyvärr inte elevens rättighet att hoppa in i en pågående utbildning, och om ingen Iedig plats finns, så kommer det inte ens på frågan.

    Den få gångerna det är elevens rättighet att hoppa in i en pågående utbildning är:
    om familjen flyttar långt och det blir för långt att pendla - då är den mottagande kommunen skyldig att erbjuda plats på SAMMA PROGRAM SOM ELEVEN GICK I SIN GAMLA KOMMUN och en annan situation - om eleven åkte utomlands för att studera och kom tillbaka.

    I den situationen du beskriver är det tyvärr inte din Rättighet att komma in i en pågående utbildning. Om du frågade och fick svar att skola inte kan ta emot dig, kan du söka tilI nästa år till åk1. Om du nu får godkända betyg i slutet av åk1 på din nuvarande skola, kanske kan du på din nya skola och program gå snabbare fram och blir klar med gymnasiet på 2 år i stället för 3. Jag kan tyvärr inte Iova dig att det blir så, men det är inte omöjligt. Därför tycker jag du bör försöka få godkända betyg på din nuvarande utbildning och samtidigt söka tilI åk1 på en ny skola och program - till hösten 2017.

    Lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    • : Tack för svar! Men menar du att jag kanske kan börja GLU i åk 2?
    • Anna : Jag är inte helt säker på vad du menar med GLU, tror att du syftar på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola stämmer det? Oavsett vilken gymnasieskola du vill komma in på är mitt råd att du söker till åk1 via gymnasieantagningen till start hösten 2017. Samtidigt kan du be gymnasieskola att "ha dig i åtanke" i fall de får någon "öppning" (t.ex om flera elever hoppar av) och kan tänka sig att ta in en ny elev under resten av detta läsår, eller ta in dig under sommaren in i åk2. Om du kommer in i åk1 med start hösten 2017 och kan uppvisa betyg från åk1, KANSKE KAN SKOLA HJÄLPA DIG ATT LÄSA SNABBARE och bli klar med gymnasiet på 2 år från hösten 2017. Jag kan inte lova dig att det blir så, men jag råder dig kämpa för att få så många godkända betyg du kan få under resten av detta läsåret. Hoppas mitt svar och min kommentar blir till hjälp för dig! :)
    • : Ja det stämmer. Tack för svar! :)
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!:)
    Läs alla kommentarer