Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    den snabbaste, billigast och säkraste vägen till yrket Lastbilschaufför går via FT/inriktning Transport på gymnasiet. Utbildning till detta yrket ligger på gymnasial nivå. Den kan, för vuxna, finnas på komvux. Problemet för att komma in på komvux-utbildning till lastbilsförare är att du måste först "av egen maskin" ta B-körkort (för personbil), vilket tar tid och är ganska dyrt, sedan måste du invänta att du blir 20 år (tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20år som komvux kan ta in dig och erbjuda dig studieplats) men det största hindret är kanske att även om du skaffar dig B-körkort och blir 20 år, så finns det inte några garantier på att komvux i din kommun erbjuder den utbildningen, över huvudet taget, och även om den erbjuds, så brukar det bli ganska stor konkurrens och en av kriterierna för att antas är att man är "mycket säker och van bilförare" (körtest brukar ske och många "kuggas" och inte kommer in).
    Förutom FT/transport och Komvux, hur kan man utbilda sig till lastbilsförare? Jo, Arbetsförmedlingen kan köpa den utbildningen för de som är arbetssökande (här måste man sedan innan ha B-körkort för personbil, vara säker och van bilförare och troligtvis också bli långtidsarbetslös + att AF måste då också ha pengar kvar i budgeten för att köpa utbildning för dig; AF kan ställa olika villkor, t.ex att du hittar en arbetsgivare som försäkrar att du efter genomgången utbildning blir anställd - det är alltså ganska osäkert att "satsa" på att gå den vägen...).
    Ännu en möjlighet är att köpa den utbildningen privat. Då ska man ha råd att betala för utbildningen. Först ska man skaffa sig B-körkort och sedan leta vem som kan sälja lastbilschaufförsutbildning till dig; vissa körskolor och utbildningsföretag kan tänka sig sälja den utbildningen till privatpersoner (det har i alla fall var möjligt förut, hur det blir i framtiden vet vi inte). Problemet här är att det blir dyrt på flera olika sätt: för det första så ska man ha råd att först skaffa sig B-körkort och sedan också betala för C-körkortsutbildning (för lastbil) men också ha råd att gå utbildning utan studiestöd/ekonomiskt stöd; det finns ej så vitt jag vet, några bidrag eller andra utbetalningar som man kan få under tiden man går utbildning till lastbilschaufför som man köper privat, utan inblandning av AF, komvux eller arbetsgivare (här menar jag att även en arbetsgivare kan köpa utbildning till dig: om du blir anställd och sedan vill din arbetsgivare satsa på dig så pass mycket att hen köper lastbilskörkortsutbildning för dig - sådant händer, men inte speciellt ofta).

    Jag rekommenderar därför att du söker till FT-programmets inriktning Transport till nästa höst.

    Om du av inte vill eller kan söka till FT-programmets inriktning Transport, försök förbereda dig inför anskaffandet av B-körkort: lär dig alla vägmärken, läs körkortsteori (vilket man kan göra på webben), sedan behöver du ta de praktiska körlektionerna (har du tur så kanske du kan köra med ngn i familjen). Du behöver börja med att skaffa dig körkortstillstånd, sedan går man obligatorisk utbildning tillsammans med sin handledare som man ska köra med (om man vill köra "privat" t.ex med en förälder)... det är en process men många moment och kostnader "hopar sig" på vägen.

    Om yrket Lastbilschaufför kan du läsa på framtid.se/yrke/lastbilschauffor-lastbilsforare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag håller med Julia SYVens svar om att den "bästa vägen" som både är billigare och säkrare, som även jag vill rekommendera är gymnasieskolans inriktning Transport på FT; listan på gymnasieskolor som från hösten 2022 erbjuder den utbildningen finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?FT-transport (det är cirka 100 skolor).
    Det finns inga nackdelar för dig att lägga in ansökan via gymnasieantagningen. "Bara för att" man får plats på en utbildning behöver man inte sedan tacka Ja och börja läsa; man kan avstå sin plats och då blir det som om du inte har sökt. Så, jag tycker att du vinner på att göra ansökan. Sök i så fall till flera olika gymnasieskolor. Bra om du på förhand tar reda på att just de skolorna som du söker till utbildar bl.a till just Lastbil-chaufför-yrket, för att annars så kan det bli så att just den skola du kommer in på utbildar till bussförare, och inte till lastbilsförare (på de flesta gymnasieskolor kan man utbilda sig både till buss- och till lastbilsförare, men kolla gärna på förhand vad gäller på skolorna inom pendlingsavstånd från dig). Om du uppger i vilken stad du vill/kan gå på gymnasiet, kanske kan vi ta reda på vilka av skolorna i den staden som från hösten 2022 kommer utbilda just till Lastbilsförare (och inte endast till bussförare, t.ex).