Carina
    Min dotter hoppade över 5:an och kom därför inte med på spanskan, har inte haft moderna språk alls på högstadiet.
    Nu när hon söker gymnasium så räcker inte poängen till till de skolor hon vill in på tack vare detta. Hon är en väldigt ambitiös tjej med i övrigt bra betyg. Finns det något sätt att tenta av spanska på och på så sätt höja poängen?
    Typ nu!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carina;

    jag antar att din dotter har bra kunskaper i spanska (för att hur kan hon annars klara av att uppvisa kunskaper för att få ett godkänt betyg)? det är inte förbjudet att göra en Prövning. för att få räkna in 17-de betyget in i betygspoängen, måste det vara betyg i Moderna språk som Språkval /alltså ett modernt språk som lästes under minst tre läsår/ - att "tenta av" med godkänt resultat 3-års studier är rätt svårt men har man bra kunskaper, så borde det ju gå.
    Jag kan inte lova att din dotter har rätt att kräva göra prövning, men prata med rektorn. Avgift på 500 kr kommer troligtvis tas ut, om rektorn beviljar göra prövning på din dotter grundskola.

    Godkänt betyg i Moderna språk som 17-de ämne /som språkval/ ger + 10 betygspoäng; C betyg ger + 15 betygspoäng och A betyg ger + 20 betygspoäng.

    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst för att kontrollera vilka rättigheter eleven i detta fallet har; tel.nr 08-527 332 00.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia syv