Charlotte

    Hej! Jag behöver verkligen ditt råd. Jag har suttit i timmar nu och sökt igenom mängder med olika utbildningar, dock finns det fortfarande ingen som känns rätt. Det som jag vet säkert är att mitt skrivande och min passion för att uttrycka mig måste få stå i centrum i mitt framtida karriärsval. Jag finner det väldigt understimulerande att bli tvungen att hålla mig inom ramarna utan någon som helst chans till att visa vad jag går för. Torrt uppsatsskrivande utan möjlighet att 'måla med språket' får mig så otroligt omotiverad. Det kanske låter som jag är lat men jag vill inte 'förlora' 5 år med att göra det andra säger åt mig att göra när jag egentligen är raka motsatsen till vad som efterfrågas. Jag vet att detta är svårt att slippa undan, speciellt om man är ute efter en akademisk utbildning. Dock skriver jag till dig i hopp med att du kan ge mig åtminstone ett litet uppvaknande. Mvh, Charlotte

    • Anna : utbildningsutbud kan förändras; därför är det viktigt att veta om du redan är klar med gymnasiet eller om du t.ex läser år3 på gymnasiet och skulle kunna börja en eftergymn.utb först under sommaren 2020...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotte,

    om du vill hitta just en Akademisk utbildning  då är det på högskolor och universitet; de svenska utbildningar visas bl.a på den gemensamma sidan för de svenska lärosäten: www.studera.nu och de sökbara (de som går att söka just för tillfället) bör kunna hittas på www.antagning.se

    I utlandet kan det ev också finnas många intressanta för dig utbildningar... kanske...?
    *********

    I Sverige finns utbildningar på eftergymnasial nivå inte endast på högskolor-universitet men även inom andra skolformer som t.ex privata utbildningar, folkhögskole-, yrkeshögskoleutbildningar och KKU.

    Exempel
    YH - yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusförfattare - kopplad till yrke Manusförfattare;

    Yrken
    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se
    ex. kan du börja med Språkyrken;däribland - Talskrivare & Författare;

    Som jag har skrivit i kommentaren till din fråga: utbildningsutbud är inte konstant; den kan förändras. En utbildning som finns idag kanske inte finns om några månader... alltså det kan vara en sista "kull" i just den utbildningen som läser nu; nya utbildningar uppstår men ibland ställs starterna in (kan t.ex vara pga för få sökande).
    Det är alltså en rätt så svår fråga: att utbildningen ska passa in på dina önskemål + att det ska vara realistiskt att komma in på den (säg att utbildningen går i "bunden"-form, ej på distans och du inte kan flytta till den orten där den går... bara för att ta ett exempel).
    Givetvis ska du fortsätta leta efter den utbildning som passar in på dina önskemål, men det finns inga garantier på att sådan utbildning finns, och om den finns att du kommer in och sedan också ska kunna gå den och även vara nöjd med hur utbildningen är. Vi vet av erfarenhet att folk blir ibland rätt så besvikna när utbildningar de kom in på ej motsvarar deras förväntningar...
    Som skribent kan du också utvecklas på egen hand, utan ngn formell utbildning... det finns alltså inte ngt krav (i alla fall i Sverige) på att hen som producerar text ska ha en viss formell utbildning. Det finns exempel på att författare är autodidakter, alltså självlärda.

    Försörjning?
    Både under och efter utbildningen ska man kunna försörja sig... om utbildningen inte är studiemedelsberättigad, måste man ha en plan på hur man klarar detta, ekonomiskt sett.

    Efter utbildningen  - få jobb?
    Som skribent kan man ofta ha vissa (ibland ganska stora) svårigheter att kunna försörja sig. Även om man har stor talang, är det inte säkert att man kan få så pass många av sina texter publicerade så att man kan försörja sig enbart på sitt skrivande.

    Det kan finnas fördelar att ha skrivande som HOBBY
    Om man har skrivande som Hobby (gör det på fritiden) kan man skriva vad man vill, när man vill och hur man vill.
    Däremot om man har skrivande som sitt Jobb, då är man inte helt fri; man måste skriva det som "beställs" eller det som "säljer" - för man måste ju dra in pengar. Man har då oftast "deadlines" och kan få sina texter "slaktade" av redaktörer och ansvariga utgivare.