bertil2468

    Hej! Jag ska ta studenten i år och har läst samhällsprogrammet med beteendeinriktning. Nu när jag funderar på universitetsstudier och vad jag vill bli i framtiden har jag kommit fram till att jag vill göra något med psykologi (eller beteendevetande I guess) men inte i sambandet att sitta och samtala och diagnosera människor utan mer ett yrke där man ska analysera någons beteende eller veta mycket om mänskligt beteende för att exempelvis reda ut brott kanske? Har försökt googla lite på egen hand och det närmaste som fångar mitt intresse är utredare inom polisen men det kanske finns något yrke jag missat? Eller kanske ett yrke som inte finns i Sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det låter som att du är intresserad av att arbeta inom ett område där du kan tillämpa dina kunskaper inom psykologi eller beteendevetenskap för att analysera och förstå mänskligt beteende, men inte nödvändigtvis i terapeutiskt eller kliniskt sammanhang. Här är några potentiella karriärvägar som kan intressera dig:

    Utredare inom polisen
    Som du nämnde i din fråga, kan en karriär som Utredare inom polisen vara mycket relevant för dina intressen. Som Utredare kan du använda dina kunskaper i psykologi för att analysera beteenden, profiler och motivationsfaktorer bakom brott. Detta kan innefatta arbete med kriminalpsykologi och kriminologi för att förstå mönster i brottslighet och hjälpa till med brottsutredningar. Du kan utbilda dig till Psykolog och specialisera dig sedan på kriminalpsykologi. Kika gärna på framtid.se/yrke/psykolog

    Kriminolog
    Att utbilda dig till Kriminolog är ett annat alternativ. Som kriminolog studerar du kriminalitet, dess orsaker, förebyggande åtgärder och effekter. Du kan arbeta med att analysera brottsstatistik, bedriva forskning om kriminalitetens natur och utveckling, samt bidra till utformningen av brottsbekämpningsstrategier. Kika gärna på Framtid.se/yrke/Kriminolog och framtid.se/yrke/brottsforebyggande-samordnare

    Brottsanalys
    Brottsanalytiker arbetar med att analysera data och information för att identifiera mönster och trender i brottslighet. De kan använda psykologiska och beteendevetenskapliga principer för att förstå och förklara brottslig aktivitet och bistå polis och brottsbekämpande myndigheter i att bekämpa brott.

    Forskare inom beteendevetenskap
    Om du är intresserad av att bedriva forskning kan du överväga en karriär inom den akademiska världen och sikta på att få jobb på ett forskningsinstitut. Du kan bedriva forskning om mänskligt beteende, kriminologi, brottslighet eller andra relaterade ämnen och bidra till ökad förståelse och evidensbaserad praxis inom ditt område. Vägen till yrket forskare är lång och ganska osäker; det är många fler som söker till forskarutbildningen än som kommer in; kika gärna på framtid.se/yrke/forskare

    Dessa är bara några exempel på karriärvägar som kan vara relevanta för dina intressen. Det är också värt att utforska eventuella möjligheter till specialiseringar eller fortsatta studier som kan öppna upp fler dörrar för dig inom dessa områden. Det kan du göra genom att kontakta studievägledare på de institutioner på lärosätena som erbjuder utbildningar inom de fält som intresserar dig.

    Studie- och yrkesvägledare
    • bertil2468 : Tusen tack! :)