Marie

    Hej jag har kommit in på barnskötare bas utbildning. Vilken jag läser för att få klart mina gymnasiestudier. Den har ännu inte hunnit börja. Det är juni nu och den börjar i augusti. Om jag flyttar kommer folkbokföringsadressen ändras. Jag lär behöva flytta och då blir det till en annan kommun. Hur blir det med min utbildning? Utbildningen e på ett och ett halvt år? Kan jag få läsa klart den?

    • Anna : Kommer du kunna pendla från den nya adressen till den utbildningen/skolan där du nu är antagen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    så vitt jag vet så har man rätt att läsa klart den utbildning där man är ANTAGEN, även om man flyttar under tiden. Alltså, om du fick besked "antagen" och ändrar din folkbokföringsadress - så borde du inte mista din plats på komvux. Du kan dock för säkerhets skull fråga personal på komvux i den kommunen där du kom in på utbildningen och där du vill läsa.
    Jag undrar om du tänkt på pendlings-avstånd och pendlingstiden: från den nya adressen till skolan och till de ev praktikplatserna. I Barnskötarutbildningen brukar även praktik ingå. Praktikplatserna kan ligga inom pendlingsavstånd från skolan, men kanske utanför pendlingsavstånd från din nya adress. Alla sådana detaljer bör du "ta" med personal på den utbildningen där du planerar påbörja läsa.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Det är inom Stockholms kommun alltihop

    • Julia : Om du flyttar till en annan adress inom samma kommun, borde det inte vara något som helst problem med din utbildningsplats.