William
    Ursäkta mig att texten är så lång. Många frågor men jag försökte att hålla det så kort som jag kunde. Är väldigt tacksam för att få dem besvarade.

    Jag har alltid älskat sport och sportjournalist var något jag funderade på att läsa till efter gymnasiet. Men den tanken förträngde jag bort pga jag kände att vägen till att få mitt ”drömjobb” var för svår. Jag har flera gånger fått inspiration eller byggt upp en positivitet kring att ta tag i saken och faktiskt ansöka till journalist utbildningen men aldrig gjort det. Jag är rädd för att det ska vara för svårt och att jag inte kommer gilla det pga det. Är det vanligt att folk hoppar av högskoleutbildningar? Ska man välja högskola eller universitet? Vad händer om jag hoppar av en utbildning? Hur svår är utbildningen? Läste Bygg & Anläggning Husbyggnad + högskolebehörighet (4 extra ämnen). Jag jobbar just nu och har inte rört en bok sen jag slutade skolan. Är rädd att jag inte kommer hänga med alls.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    det är bra att du vill plugga /inte för att det är något fel i att "bara jobba"!/ :) - "missförstå mig rätt"! :)

    Ang. skillnaden mellan högskola och universitet - var god se: Framtid.se/studier/hogskola-universitet (kort svar: för dig som ska söka till Grundutbildning, är det i praktiken ingen skillnad).

    Ang. det att du inte har "hört en bok" sedan du slutade på gymnasiet - kanske kan du söka läsa ett par kurser på komvux först? Se på din kommuns hemsida om det finns på komvux i din kommun någon kurs som t.ex Littertur eller Skrivande. Jo, förresten - har du Examensbevis med godkända betyg i bland annat Svenska 2, 3 och Engelska 6? De betygen krävs för högskolebehörighet.
    Om du gick ut gymnasiet år 2013, så fick du i så fall troligtvis ett Slutbetyg. Men om du gick ut 2014 - borde du ha fått Examensbevis... detta är viktigt. Jag försöker nu "utreda" frågan om du är redan nu behörig till högskolestudier.

    Annars så kan du också kika på andra former av studier än högskola - ex. vad folkhögskolorna kan erbjuda och på en yrkeshögskoleutbildning Manusförfattare. Manusförfattare är inte sportjournalist, men det är mycket som rätt lika när man ska skriva artiklar eller manus... du kan i alla fall kika på https://www.yhguiden.se/utbildning/alma-education/manusforfattare - utbildningar på folkhögksolor och yrkeshögskolor är kortare och på lägre nivå än på högskolor/universitet (de är mer praktiska, medan utbildningar på högskolenivå är mer teoretiska).

    Om yrket Journalist - du får gärna kika på Framtid.se/yrke/journalist-reporter - det är hård konkurrens om jobben och uppdragen /men med det sagt, är det ingen som kan svära på att just du inte skulle lyckas inom den branschen - för det är mycket möjligt att du kan/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    Julia syv

    • : Jag har betyg i svenska 2, 3 samt engelska 6. Tack för svaret!
    • Liselotte :

      Fråga på komvux i din kommun om de kan erbjuda någon "skrivkurs" - ex. "Skrivande" eller "Textkommunikation", som är gymnasiala kurser. Om du läser någon sådan kurs på komvux, är det en bra början - för att komma in både i studier och i skrivandet.

    • : Vad bra, då vet jag. Men om jag hade börjat en journalist kurs direkt på högskola, och sedan hoppat av pga någon anledning. Vad har man gått miste om då förutom tid och eventuella kostnader för böcker? Står man högskolan i skuld på något sätt eller är det bara att lämna när man känner för det?
    • Liselotte :

      Man får givetvis hoppa av en utbildning. Det som kan vara "farligt" är om du tar Studiemedel - och t.ex hoppar av men fortsätter få studiemedel, blir du återbetalningsskyldig till CSN. Om du hoppar av och slutar ta studiemedel direkt när du hoppat av, behåller du de pengarna du fick från CSN, men CSN kan då avslå din ansökan om Studiemedel för framtida studier med motiveringen att du inte fick tillräckligt många godkända betyg. Då kanske du inte har försörjning under dina framtida studier... Och detta gäller även om man endast tar Bidragsdel dvs inte lånar av CSN.

    Läs alla kommentarer