Ali

    Hej! Jag undrar bara en grej och det är att om jag har godkänt i 1a kan jag få läsa om 1b på folkhögskola? Jag vill läsa 1b men får inte göra det via komvux.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    varje folkhögskola är som ett "eget litet företag"; du kan få olika svar från olika folkhögskolor... därför att de får bestämma rätt mycket själva, lokalt, på varje folkhögskola.
    Vänd dig till alla de folkhögskolorna där du vill studera och ställ din fråga direkt till dem.

    Varför vill du, förresten, läsa matematik 1b, om du redan har godkänt betyg i matematik 1a?

    Efter matematik 1a kan du läsa matematik 2a eller 2b eller 2c. Vad är ditt mål med att läsa matematik?
    mvh

    Julia

    • : Hej Julia! Sanningen är att jag fick ett snällt betyg av min lärare från gymnasiet. Jag studerade knappt och gjorde inte ens prov och fick ett ett E och jag strävade inte ens efter att få ett betyg i matte för jag tänkte att jag kunde plugga på komvux sen. Jag fick E i 1a och nu har jag i över 1 år sprungit runt över hela komunnen för att få läsa om kursen men får inte. Jag ringde till en annan kommun och sa mitt dilemma dem sa att jag kunde få läsa om matte 1 hos dem men sen så ringde dem mig och sa att jag inte fick läsa om kursen och sa att jag kan få läsa 2a hos dem och att det inte var så stor skillnad på kurserna. Jag har börjat studera 2a men känner att jag verkligen inte fattar något eftersom jag har missat matte 1...
    • Mikael : du kan bedriva självstudier i matematik med hjälp av www.matteboken.se och räknestugorna som drivs av mattecentrum; du kan också försöka häva upp ditt tidigare betyg i matematik; kontakta din f d gymnasieskolans rektor för det.