Isac
    Hej! Jag går första året på gymnasiet estetiskaprogrammet med inriktning på "Bild och Form" och jag undrar vad som krävs/är det fortfarande möljigt för mig att studera till att bli radiolog? Vilka kurser krävs för att komma in på läkarelinjen, hur många poäng osv?

    Tack! :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Radiolog är en av möjliga specialiseringar för en specialistläkare. Du måste därför först få ut läkarexamen och läkarlegitimation för att sedan påbörja läsa mot någon specialisering för läkare, t.ex för att kunna bli en radiolog. Du frågar om du med grundutbildning på ES kan komma in på läkarprogrammet, och vad som krävs för det. Jo, det är inte omöjligt men du behöver komplettera för naturvetenskaplig behörighet; du kommer behöva skaffa dig godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Fysik2, Kemi2; Biologi 2 och Matematik 4.
    På ES läser man inte kemi eller fysik och man läser för lite matematik; mer matematik och biologi kan du kanske välja läsa på din gymnasieskola (som valbara kurser); fråga SYV på din skola om det. Men att få fullständig naturvetenskaplig behörighet på ES anser jag som omöjligt. Du kommer behöva komplettera efter gymnasiet.
    Kompletteringar kan göras på olika sätt och på olika ställen:
    - på komvux - du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd;
    - på ett naturvetenskapligt basår på en folkhögskola eller på högskolenivå, på universitetet;
    - skaffa dig kunskap på egen hand och betyg genom prövningar. Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Vad gäller "poäng" så vet jag inte om jag förstår din fråga rätt på den punkten, du kanske menar att fråga om hur svårt det är att komma in läkarprogrammet (alltså hur högt antagningsgränserna brukar ligga)? Svar på den frågan är att antagningsgränserna kan gå upp och ner men allmänt så brukar mycket höga betyg krävas och det är ovanligt att endast alla A-betygen från alla kurser på gymnasiet skulle ge plats på någon svensk utbildning till Läkare, utan även meritpoäng brukar krävas (för att komma högre upp än meritvärde på 20.0). Dock kan man också även med lägre betyg komma in i HP-urvalet (på resultat från högskoleprovet), så mitt råd är att du även gör högskoleprovet så många ggr du kan (högsta resultat kommer att gälla).

    Studie- och yrkesvägledare