Vincent
    Hej! Jag ska snart börja gymnasiet och siktar in mig på Natur Natur. Får jag samma mängd högskolepoäng om jag väljer ett nytt moderna språk som jag hade fått om jag fortsatte på det jag hade i högstadiet? Natur Natur är ju bara 1 år av moderna språk.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vincent,
    du har rätt - det är en kurs moderna språk som är Obligatorisk på Naturvet.programmet; dock läser många elever fler kurser moderna språk, som valbara kurser.

    Meritpoäng, som ger fördelar, när man söker till högskoleutbildning i Sverige, får man - inom moderna språk - från nivå3. Alltså, för en kurs för nybörjare, moderna språk1, får man inte meritpoäng. På så sätt är det fördelaktigt att fortsätta med samma språk - från grundskolan, till gymnasiet, därför att man i så fall läser Mod.språk3 som första kurs på gymnasiet och för godkänt betyg i den kursen får + 0.5 meritpoäng. Mer om meritpoäng för dig som kommer läsa mot examensbevis finns info på Gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Liselotte