blivande elev universitet

    Hej! Nu skriver jag lite panikartat här då jag har en stressfylld situation just nu. Min utbildning börjar nästa vecka i en helt främmande stad, och efter problem med boende försvann den lilla tryggheten jag hade kring mina studier vilket nu har fått mig att tvivla på allt kring min utbildning. Jag ska börja läsa matematik i 3 år och har blivit mer och mer osäker ju närmare det kommer och nu har jag fått så stora osäkerheter på om det är rätt val för mig att börja läsa programmet, då jag tycker så mycket annat är intressant och har svårt att se tydligt vad jag vill jobba med. Då jag alltid har splittrande tankar kring de. När jag valde matte tänkte jag mer på hur studietiden kommer vara då jag har ganska lätt för matematik och att det ändå finns ett intresse för matte och inte lika mycket vad jag ser mig själv faktiskt jobba med (dock är matte inte helt utanför kartan). Nu tvivlar jag på att det är smart att gå in med den inställning då det kan leda till att jag får lån jag måste betala tillbaka för en utbildning jag kanske inte avslutar. Jag har också haft en intern strid mellan om det är bäst att tänka mer kortsiktigt och bara testa för att se vad jag tycker eller om jag har för stor osäkerhet för utbildningen och att ett långsiktigt tänk mer tydligt fokuserat på karriär är bättre så att jag ger mig själv mer tid att tänka på vad jag passar bäst att jobba med. Att tänka karriärmässigt med hjärnan (lättsamhet, bekväm lön, bra balans mellan fritid och jobb) eller hjärtat (passion, starkt intresse, vad som passar min personlighet) är också en intern strid jag har med mig själv. Vad ska jag göra? Börja en utbildning 12 timmar bort som jag i nuläget känner det är relativt stor risk jag inte avslutar men då jag får reda på om det faktiskt är något för mig eller hoppa av programmet och göra något annat för att tänka igenom vad jag vill plugga mer långsiktigt och karriärmässigt fokuserat? Jag har tänkt extremt mycket dessa senaste dagarna och blir knappt klokare då man kan tänka på så många olika sätt. Det känns också som att det är svårt att skilja på vad jag egentligen vill och vad andra uppmuntrar mig att göra och den inställningen och förväntningar andra har. Jag har också försökt ställa mig frågan om jag skulle ha sökt utbildningen idag om jag behövde lämna in ansökan idag och med hur jag känner just nu tror jag att jag hade väntat. Betyder det att det är bättre att jag väntar? Dock har jag ett stort intresse för matematik och varför det skulle kunna vara svårt för mig att se på de som karriär är då det är mindre tydligt vad man gör som jobb än tex läkare vilket då är lättare att ge ett tydligt svar om jag ser mig själv i de yrket eller inte. Snälla hjälp mig med mina tankegångar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du är fortfarande mycket ung och det är inte nödvändigt för dig att bestämma dig i så ung ålder ang.vad du ska jobba med fram till pension. Börja med att läsa om yrken matematiker och statistikerwww.framtid.se -- Jag undrar: om du tackar Nej till den studieplats du nu har, vad ska du göra? söka jobb? hur stora chanser har du att få jobb? har du lärt dig något yrke på gymnasiet? kan du försörja dig (om du inte studerar och inte har rätt till studiemedel) fram tills dess att du har bestämt dig om vad du ska syssla med?
    Du skriver om att du fick studieplats "12 timmar bort" men har du bostad ordnad på studieorten? Om du bestämmer dig för att gå utbildningen /eller i alla fall påbörja den/ var ska du bo?
    Jag eller någon annan kan inte bestämma åt dig vad du ska göra. Du är myndig men fortfarande ganska ung. Om du kan studierna att funka (vad gäller bostad, ekonomi mm) under första terminen, så kan du t.ex bestämma dig att du ska "ge det en termin"... alltså att du läser första terminen och försöker få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt. Då skaffar du dig erfarenhet av att ha studerat på högskole-universitetsnivå och några godkända högskolepoäng ser definitivt bra ut i CV (om du hoppar av utbildningen efter första terminen och söker jobb i stället). Under studiernas första termin kan du bestämma dig om du ska hoppa av eller fortsätta till termin två. Du kan från 15 sept till 16 okt 2023 söka andra studier på universitetsnivå till VT24. Du kan också redan nu och senare söka många olika yrkeshögskoleutbildningar - se utbud på www.yhguiden.se och du kan samtidigt också söka jobb.
    Man väljer bland de alternativ som man, realistiskt sett, har framför sig. Om du idag "endast" har en studieplats och om du tackar Nej till den, så har du idag ingen annan sysselsättning så kanske det är smart att börja studera och under tiden undersöka andra alternativ: söka jobb, söka andra studier eller fundera på en annan sort sysselsättning och försörjning som t.ex starta-eget

    Studie- och yrkesvägledare