Johan
    Hej,

    Jag tänkte fråga, om en människa är född halv fransk half svensk och växer upp med båda svenska och franska och kan båda språkena flytande, om den människan läser Franska Steg 1,2 och 3, blir dem dömda hårdare av språkläraren? Eller, är det snarare så att dem förmodligen får A (kanske B men troligtvis inte) eftersom dem bara kan språket så bra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    betygskriterier i kurserna är inte beroende på personens ursprung... utan man ska uppvisa vissa kunskaper - så får man det betyg som man förtjänar. Varifrån man fick sina kunskaper är det av mindre betydelse. Om jag t.ex lär mig franska (som jag idag inte kan) genom hårt plugg på egen hand eller om du, som redan kan franska - kanske genom att ha pratat det språket hemma i många år - kommer och gör prövning i Franska 1, Franska 2 och/eller Franska 3 - så blir vi bedömda på exakt samma grunder: vad vi verkligen kan inom det språket...

    Vänligen
    Julia syv