Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    ingenjörsutbildningar i Sverige på högskolenivå kräver för särskild behörighet godkända betyg i Fysik 2, Matematik4 och kemi 1 (ibland också i kemi2).
    På Samhällsvet.porogrammet läser man inte kemi och fysik och inte mer matte än matte 2 /i alla fall som obligatoriska kurser/.
    Du behöver alltså läsa Fysik1a och sedan 2; Kemi1 (kanske också kemi2, beroende på exakt vilket program på högskolenivå du vill söka till) och Matematik 3 och 4.
    Jag tror inte du kan läsa alla de kurser under gymnasiet; det finns ej utrymme för det inom Samhällsvet.programmet.
    Mycket bra om du kan läsa matte 3 på gymnasiet; för att du blir i så fall även behörig till de olika naturvetenskapliga basår (det finns högskole-basår som endast kräver matte 2 men i Sthm och Gbg brukar det krävas matte 3, lägst betyget E).

    Om du nu har påbörjat år 2 på gymnasiet, så kanske du kan tänka dig försöka byta till år1 på Naturvetenskapsprogrammet eller på Teknikprogrammet. Med det blir inte din utbildning (innan högskola/universitet) längre; för att i fall du stannar på SA, behöver du komplettera efter gymnasiet i minst ett år. Men det är inte garanterat att komma in på kompletterade utbildningar efter gymnasiet; du ska kunna söka till komvux, till folkhögskolorna och till basår på högskolenivå men det finns ju ingen garanti på att få plats... Sedan finns det fördelar att vara Gymnasie-elev under så lång tid som möjligt: bl.a gratis lunch på skolan, gratis läroböcker och åkkortet - allt detta får du inte efter gymnasiet; läser man på komvux, betalar man själv för resor (inga åkkort) och får ingen mat på skolan gratis; även läroböckerna får man själv bekosta... så det finns många fördelar i att byta program nu - medan du troligtvis ännu kan göra det.
    Jag rekommenderar i första hand TE/inriktning Teknikvetenskap - utifrån dina framtida planer. TE/Teknikvetenskap erbjuds idag på ca 125 gymnasieskolor i Sverige. I Stockholm erbjuds TE/teknikvetenskap på följande gymnasieskolor - se listan här.
    Och du kan även söka till år1 på gymnasiet till hösten 2020, utifrån din ålder. Sedan kanske du blir för gammal, för att från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år, hör man till Komvux i stället för ungdomsgymnasiet.

    Vänligen
    Julia