Daniella
    Hej, går i 8:an och undrar om det är svårare att bli en copywriter än en inköpare? Gillar både jobben väldigt mycket men tänker på vilken linje jag vill gå i. Är det också svårare att gå i humanistiska programmet än hantverksprogrammet? Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,
    Humanistiska programmet (HU) >> är ett högskoleförberedande program med två inriktningar;
    Hantverksprogrammet (HV) >> är ett yrkesprogram med fem olika inriktningar. Och på inriktningen "Övriga hantverk" kan man läsa mot många olika yrken - så det blir som många Olika utbildningar, kan man säga.
    Vilka utbildningar vill du jämföra - vilka inriktningar och jämföra på vilka sätt? Vad är Svårare för just Dig? Olika saker är olika svåra för olika personer. Det går inte generellt säga att en utbildning är svårare än en annan utbildning; det beror helt på vad dina styrkor och svagheter består av.

    På samma sätt som det inte går att säga generellt att en utbildning är svårare än en annan (för att det är olika för olika personer), är det omöjligt att svara ang. om det är svårare att bli en Copywriter >> eller en Inköpare.

    Har man lätt för att skriva "säljande" texter, är det lättare att bli en copywriter.
    Har man däremot lättare för att räkna (ekonomi) och för att förhandla - är det säkert att lättare att bli en inköpare >>.

    Än behöver du inte bestämma dig ang. gymnasieval. Du har minst ett år på dig... Läs på om olika yrken på www.framtid.se och info om olika gymnasieprogram på www.gymnasieguiden.se - är de råd jag vill ge just nu.
    vänligen
    ANNA