Ossian
    Hej!
    Har svårt med spanskan och undrar om man på något sätt kan välja bort spanska 4 men välja till något för att få de meritpoäng man inte får, jag går sambeteende på samhällsprogrammet.
    Har även en fråga, enligt vår lärare är det nationella proven som gäller, om man får A-C på alla prov innan nationella proven och sedan får ett E så är E det betyg man får, eftersom det då är ”nivån man ligger på” i slutet av terminen, det är frustrerande då hela året tydligen inte spelar roll och att om man har en dålig dag och får F så är det kört, även om man får F i ett av de 4 momenten så blir det F, är det här rättvist? Ligger nog på E nivå så är väldigt orolig och det är väldigt många som undrar samma sak, snälla svara!
    Tack
    • : Hej! Hittar ej vad som krävs för att uppnå 1,5 utan moderna språk, fattade inte va som menades, jag läser 3 och 4 inte 5, vad ska jag göra för att få 1,5 utan att gå
    • Anna :

      Maximalt antal MERITPOÄNG man kan få är 2,5 (totalt). För godkänt betyg i engelska 7 får man 1.0 meritpoäng. Om du får godkänt betyg i spanska 3 - får du 0.5. Det blir sammanlagt 1.5. Den resterande 1.0 poängen kan du få för "högre mattekurser". Läs så mycket matte som du kan.

      I Samhällsvet.programmet ingår matte 1b och 2b som obligatoriska kurser. Om möjlighet finns, välj matematik 3b och 4. Fler kurser i matte (ännu högre kurser) som är matematik 5 och specialisering, brukar man inte kunna välja på samhällsvet.programmet, men egentligen är det upp till just din gymnasieskola att svara på (det kan tyvärr vara så att inte ens matte 3 kan erbjudas på just din skola). Det är endast Obligatoriska på just ditt program kurser som Måste erbjudas. Övriga kurser erbjuds i mån av möjlighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ossian,
    som jag ser, ställer du tre olika frågor:

    1. moderna språk på samhällsvet.programmet - för att uppfylla kraven för examensbevis måste man ha betyg (även F betyg är ju betyg) i 2 kurser moderna språk; det är OK att ha betyg i exempelvis spanska 3 och tyska 1 eller spanska 3 och franska 1 eller t om i kurser inom ämnet "modersmål", men endast om modersmålet är ett annat språk än svenska språket;

    2. du undrar också om det att "kompensera" med förlorade meritpoäng om man ej får max inom moderna språk, som är 1,5. Se gärna info på Gymnasieguiden/Merit - kort svar: det går att uppnå max i merit även utan meritpoäng för moderna språk;

    3. du frågar också om hur det är möjligt att få samma betyg som man får på Nationella provet eller Slutprovet, även om man låg på högre nivå under kursens gång.
    Svar: det är läraren som sätter betyg och SYV är inte expert på betygssättningen.
    Men jag kan ändå försöka förklara:
    under kursens gång går man igenom endast Delar av det som ingår i kursen... vi kan jämföra med att man springer 5 km lopp... Löparen A var först vid 1 km kontrollen och vid 3 km kontrollen men sedan kom sist av alla - omsprungen av de övriga löpare, till mål (eller kanske inte alls kommer till mål, utan avbryter loppet) - ska då löparen A få guldmedalj? Hen var ju först under en stor del av loppet.
    Det är alltså, vad man uppvisar vid "målgången" som gäller. På vägen mot mål får man uppmuntran i form av "betyg på delar av kursen", som också funkar som en "fingervisning" - hur man "ligger till" så att man kan, om man har kapacitet till det, "skruva upp tempot" om man får lägre del-kurs-betyg än man tycker att man har kapacitet till att få.
    Precis som en löpare: om man håller mycket låg tempo i början och i mitten, hinner man inte komma i mål inom "rimlig tid" (man kan alltså inte räkna med att lära sig allt man behöver kunna få att få högt betyg under de sista dagarna - utan man måste lära sig tillräckligt mycket även under kursens gång.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ***
    Vänligen
    ANNA