Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Frågor angående spanska 3 och 4?
1Poäng
Ossian
Hej!
Har svårt med spanskan och undrar om man på något sätt kan välja bort spanska 4 men välja till något för att få de meritpoäng man inte får, jag går sambeteende på samhällsprogrammet.
Har även en fråga, enligt vår lärare är det nationella proven som gäller, om man får A-C på alla prov innan nationella proven och sedan får ett E så är E det betyg man får, eftersom det då är ”nivån man ligger på” i slutet av terminen, det är frustrerande då hela året tydligen inte spelar roll och att om man har en dålig dag och får F så är det kört, även om man får F i ett av de 4 momenten så blir det F, är det här rättvist? Ligger nog på E nivå så är väldigt orolig och det är väldigt många som undrar samma sak, snälla svara!
Tack
Hej Ossian, som jag ser, ställer du tre olika frågor:
1. moderna språk på samhällsvet.programmet - för att uppfylla kraven för examensbevis måste man ha betyg (även F betyg är ju betyg) i 2 kurser moderna språk; det är OK att ha betyg i exempelvis spanska 3 och tyska 1 eller spanska 3 och franska 1 eller t om i kurser inom ämnet "modersmål", men endast om modersmålet är ett annat språk än svenska språket;
2. du undrar också om det att "kompensera" med förlorade meritpoäng om man ej får max inom moderna språk, som är 1,5. Se gärna info på Gymnasieguiden/Merit - kort svar: det går att uppnå max i merit även utan meritpoäng för moderna språk;
3. du frågar också om hur det är möjligt att få samma betyg som man får på Nationella provet eller Slutprovet, även om man låg på högre nivå under kursens gång. Svar: det är läraren som sätter betyg och SYV är inte expert på betygssättningen. Men jag kan ändå försöka förklara: under kursens gång går man igenom endast Delar av det som ingår i kursen... vi kan jämföra med att man springer 5 km lopp... Löparen A var först vid 1 km kontrollen och vid 3 km kontrollen men sedan kom sist av alla - omsprungen av de övriga löpare, till mål (eller kanske inte alls kommer till mål, utan avbryter loppet) - ska då löparen A få guldmedalj? Hen var ju först under en stor del av loppet. Det är alltså, vad man uppvisar vid "målgången" som gäller. På vägen mot mål får man uppmuntran i form av "betyg på delar av kursen", som också funkar som en "fingervisning" - hur man "ligger till" så att man kan, om man har kapacitet till det, "skruva upp tempot" om man får lägre del-kurs-betyg än man tycker att man har kapacitet till att få. Precis som en löpare: om man håller mycket låg tempo i början och i mitten, hinner man inte komma i mål inom "rimlig tid" (man kan alltså inte räkna med att lära sig allt man behöver kunna få att få högt betyg under de sista dagarna - utan man måste lära sig tillräckligt mycket även under kursens gång. Hoppas mitt svar blir till hjälp! *** Vänligen ANNA
Hej, jag går natur första år och det är dags att välja individuellt val. Och jag tänker plugga vidare till arkitekt. Jag vill gärna veta mer om digital skapande och vad man kan ta nytta av den. Och om den kan hjälpa mig i framtiden eller om den hjälper mig till att plugga till arkitekt eller...
Anna: :
Hej Elaf,både moderna språk 4 och digitalt skapande är mycket "nyttiga" kurser i den situationen som du beskriver. Moderna språk 4 ger dig 1.0 meritpoäng som höjer... Läs hela svaret
Hej, jag ska välja gymnasium snart och pendlar mellan IB och NA men jag har lite frågor som jag behöver svar på.
Om jag skulle välja att gå NA, skulle jag kunna plugga utomlands efter? Eller måste jag kompensera med kurser och i sådana fall vilka? Jag vet att det lär vara svårare att kunna...
Anna: :
Hej Hanna,det finns exempel på att elever från diverse olika nationella program pluggar sedan utomlands. Det är är "svårare" för dem är bl.a att de är vana vid... Läs hela svaret