Sanna
    Hejsan! Jag går andra året på samhällsvetenskapliga programmet men funderar på att antingen läsa civilingenjör eller läkare, båda dessa utbildningar kräver behörighet som jag inte har och tänkte därför läsa ett basår som ger mig samma behörighet som de som läst kemi 1, kemi 2, fysik 1, fysik 2, biologi 1 och biologi 2. Jag har själv lagt till matematik 3, 4 och 5 som mina individuella val då jag är väldigt intresserad av matte. Men jag har lite frågor om basår som jag hoppas att någon därute kan svara på:

    1) Vad är skillnaden mellan ett naturvetenskapligt och tekniskt basår? (Vill läsa på universitetet inte komvux eller folkhögskola)

    2) Kan jag läsa mattekurser (ex. algebra 7,5 hp) eller nationalekonomi (30 hp) parallellt med mitt basår?

    3) Hamnar jag i urval BII om jag läser ett basår?

    4) Räknas betygen jag får på kurserna i basåret med i mitt meritvärde (snitt) eller inte? Menar om jag tex. har 19,5 när jag går ut gymnasiet men sen får E på alla basårskurser, kommer detta påverka mitt snitt?

    5) Om jag har läst matte 3, 4 och 5, måste jag läsa om de kurserna under basåret och kommer jag få ett nytt betyg i dom kurserna eller går det bra att inte läsa dom?

    6) Jag vet att om jag tex läser tekniskt basår på umeå univeristet så kan jag söka med en plats direkt in i ett program efter jag har pluggat kvar. Tex. så att jag har en garanterad plats på en civilinjengörsutbildning efter basåret (medveten om att det inte gäller alla utildningar) men går det att bara gå basåret utan att vilja ha en garanterad plats på ett program på det universitetet efter basåret?

    7) Får man högskolepoäng av att läsa basår?

    8) Söker man med sina gymnasiebetyg alt. högskoleprovsresultat för att komma in på basåret?

    Ursäkta för många frågor, men hoppas någon kan svara ändå!!
    Tack på förhand // Sanna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    1) skillnaden mellan ett naturvetenskapligt och tekniskt basår på universitetet är att i naturvet.basår läser man även biologi;

    2) Kan jag läsa mattekurser (ex. algebra 7,5 hp) eller nationalekonomi (30 hp) parallellt med mitt basår? - frågar du och svar är att antagning.se antar till max 45 hp per termin och basåret går på 30 hp per termin; du kan läsa en halvtidsutbildning vid sidan av basåret - som max;

    3) ja, du Hamnar i urval BII om du läser ett basår;

    4) betygen du får på kurserna i basåret på universitetet räknas inte med i ditt meritvärde (snitt). Om du tex. har 19,5 när du går ut gymnasiet,  kommer du i BII prövas till civilingengörs- och läkarprogrammet med samma ”gamla” meritvärde.

    5) Om du har läst matte 3, 4 och 5, måste du troligtvis  läsa Matte även under basåret därför att matten ingår som en del i basåret och betygen i matte kommer ej påverka dina tidigare mattebetyg. Det kanske går att inte läsa matte. Men det måste du fråga på universitetet om.

    6) Platsgaranti är en lokal fråga och sköts på lärosätena, vänd dig till respektive lärosäte;

    7) Får man högskolepoäng av att läsa basår?- fråga du. Basår är ”förutbildningar” inte riktiga högskoleutbildningar; vi fick den frågan förut och forskade i den, fick olika svar från olika lärosäten (det verkar som att olika lärosäten hanterar det olika och vissa reg poäng i LADOK men inte alla);

    8) man söker med sina gymnasiebetyg & samtidigt med. högskoleprovsresultat -iHP urvalet - om man har gjort högskoleprovet, för att komma in på basåret på högskolenivå.

    Studie- och yrkesvägledare