Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!
    Att det vid tidigare antagningsomgång slumpade sig så att antagningsgräns hamnade på 230 betygspoäng/meritvärde betyder inte att det blir likadant nästa gång. Du kommer delta i antagningsprocessen som baserar sig på de betygen som du kommer att ha in i ditt Slutbetyg från grundskolan (många av de betygen sätts under slutet av maj eller t o m under första veckan i juni - du har ju inte fått ut ditt Slutbetyg från grundskolan?) och på samma sätt har inte andra elever som du kommer att konkurrera mot --- de har inte heller fått ut sina Slutbetyg. Ingen vet vart antagningsgräns kommer hamna nästa gång. Gränsen kan gå upp och bli högre än 230 eller gå ner och bli lägre.
    Det går inte att svara på din fråga om du kommer in eller inte.
    Det vi råder till är att försöka få så höga betyg in i sitt slutbetyg som möjligt + att i sin ansökan till gymnasiet ha många alternativ (för att öka chanser att få Någon plats på gymnasiet - det är bättre att ha Någon studieplats än att inte få plats). Det är inte omöjligt att det kan bli så att en behörig elev står utan gymnasieplats när läsåret börjar (om hen sökte få alternativ och inte kom in på något av dem...).
    Gör ditt bästa! försök få så höga betyg in i slutbetyget som möjligt! Vi hoppas det löser sig till det bästa! Tro mig eller ej men vi har varit med om många situationer när eleverna fick plats på en annan utbildning (inte den som de önskade i första hand) och blev mycket nöjda och t o m glada att de inte kom in på sitt första (högst prioriterat) alternativ! Man kan faktiskt trivas mycket bra även på en skola som man ej kunder tänka sig vilja gå på innan man "hamnar" där. :)
    ***
    Omvalsperioden till gymnasiet (i Växjö med omnejd) är tyvärr avslutad men om du endast har ett alternativ i ditt gymnasieval eller några få där du ser att antagningsgränserna brukar ligga högre upp än det antal betygspoäng/meritvärde som du troligtvis kommer att få, då råder jag dig försöka via SYV på din skola "få in" ännu fler alternativ in i din gymnasieansökan; jag kan inte lova att det går men du kan försöka.

    Boka i så fall tid med SYV-en på din skola snarast möjligt. Du får gärna visa upp mitt svar till SYV på din skola och hen kan höra av sig till oss här på FRåGA SYV.
    ****
    ("Sam-sam" kommer från HT22, enl.våra uppgifter, ges på fyra gymnasieskolor i Växjö).