julie♡

    Hej jag vill bli inredningsarkitekt har jag kommit på men har ställts inför några frågor :) Jag ser nu att det inte längre går att ladda upp arbetsprover för att söka. Då är det helt stopp antar jag och ingen chans alls att lämna in en sen ansökan som prioriteras efter de som sökt in i tid? Eftersom jag antar att svaret på föregående fråga är nej, så undrar jag om det är så att utbildningen i Göteborg och på Konstfack endast startar på höstterminen? Kan man kombinera och ta kanditaten i Göteborg och sedan mastern på Konstfack eller tvärtom? Eller är det rekommenderat att gå båda på samma lärosäte, tex ur utbildningsaspekten eller ur bostadsaspekten etc? Vilka folkhögskolor är bra att gå för att förebereda en inför arbetsproverna? vet att det finns skolor som förbereder en inför arkitektprovet men jag vill gå något som är mer inriktat mot inredningsarkitektur? Slutligen, har hört att man kan plugga inredningsarkitektur i Danmark. Finns det andra utbilndningar i andra delar av Europa som också leder till att man kan söka yrkestiteln? tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    vad jag kan se av informationen på konstfack.se/sv/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp och på gu.se/studera/hitta-utbildning/konstnarligt-kandidatprogram-i-design, så har sista dagen för att ansöka och ladda upp arbetsprovet redan har passerat; om utbildningsansvariga kommer fram till att de som sökte under ansökningsperioden och som ladda upp sina arbetsprovet i tid är färre än antal utbildningsplatser, kan utbildningen i så fall öppna för SEN ANMÄLAN. Jag vet inte hur många som sökte och om de är behöriga; du kan fråga om det de som jobbar med antagningen - antingen de som jobbar på Antagning.se (tel.nr 0771-550720) eller antagningsgruppen/antagningsenheten vid Konstfack.
    Du får gärna kika på "liknande utbildningar" (OBS! utbildningar kan likna varandra på Olika sätt):
    se t.ex  mdu.se/utbildning/program/rumslig-gestaltning---informationsdesign
    **************
     Vad gäller masterprogram, så måste du först ta ut examen på grundnivån vilket kommer att ta 3 läsår och på så lång sikt är det ingen som kan vara säker på vilka utbildningar som kommer erbjudas var... Utbildningsutbud förändras över tid. Men fråga de utbildningsansvariga på institutionerna där aktuella, intressanta för dig, utbildningar ges ang.om de känner till kommande förändringar i utbildningsutbudet; du kan också passa på och fråga dem om att de är krävs eller rekommenderas att man går grundutbildning och sedan utbildning på avancerad nivå på samma lärosäte; jag tror inte det är ett krav att man ska gå både grundutbildning och masterprogrammet på samma lärosäte men det kanske finns fördelar i att göra det. Du kan också fråga de utbildningsansvariga på institutionerna vilka förberedande utbildningar som de rekommenderar. Du kan annars kika på urval av utbildningar på folkhögskolorna, se folkhogskola.nu/sok-kurser/?query=inredning
    Bra förberedande utbildningar kan även finnas inom KKU. Om studieformen KKU var god se framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar Du får gärna kika på urval av KKU-utbildningar i listorna på konstkulturutbildning.se/sok?inriktning=Arkitektur-design-mode och konstkulturutbildning.se/sok?inriktning=Bild-formkonst
    Jag kan, ärligt talat, inte stå för någon rekommendation vad gäller förberedande utbildning inför designutbildningar (som tränar inför arbetsprovet) på universitetsnivån, därför att jag är inte expert på det område. Du kan t.ex fråga de som studerar på de universitetsprogrammen som du vill komma in på ang.vilken förberedande utbildning ge gick; fråga också studievägledare på institutionerna där utbildningarna ges om de kan ge dig några rekommendationer.

    Studie- och yrkesvägledare