Nami

    Hej! Jag är en gymnasielärare men har på sistone blivit intresserad av att jobba som bibliotikarie alternativt arkivarie. Jag har kollat litegrann på utbildningar och de alla är minst tre år långa. Min utbildning som gymnasielärare var fem år lång och jag är därför osäker på om jag kan studera i tre år till. Jag undrar därför om det är möjligt att ta en snabbare väg? T.ex. att jag endast läser några kurser relaterat till bibliotek eller arkivvetenskap? I så fall vilka kurser skulle ni rekommendera? Är det ens möjligt att göra detta och sedan söka jobb som bibliotikarie/arkivarie? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla kan söka jobb som bibliotekarie eller som arkivarie; detta för att de yrken är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får fritt bedöma vem de anställer, med vilken utbildning). Men arbetsgivare brukar ofta prioritera de som har "rätt utbildning" men det finns undantag och egentligen "vem som helst" kan bli anställd som bibliotekarie eller som arkivarie. Du kan söka de jobben och har viss chans att bli anställd. Jag kan inte ge råd ang.vilka kurser från utbildningar  bibliotekarie eller arkivarie som du bör prioritera läsa; du kan börja med att se om vilka kurser ur de utbildningar som går att söka som fristående kurser; samråd med studievägledare på de institutionerna där aktuella utbildningar ges.

    Studie- och yrkesvägledare