Linnea
    Om man är klar med Matematik 1a från gymnasiet och vill läsa till ytterligare matematik på vuxenutbildningen - är det då möjligt att gå vidare direkt till Matematik 2c på Komvux eller Folkhögskola? Vart hittar jag djupare information om detta?

    Om det inte går på Komvux... kan det då funka på Folkhögskola istället? Folkhögskola är ju generellt sett lite "friare" och kanske kan göra på ett annat sätt än komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea, för att ge rätt svar på din fråga, borde jag veta vad är Mål med dina studier i matematik? Är det så att du vill ha bättre mattekunskaper för allmän bildning? eller vill du bli behörig till en viss utbildning, i så fall hur är behörighetskraven formulerade för den utbildningen som du vill bli behörig till? Oftast krävs det Matte 2a/2b/2c - och det betyder att godkänt i matte 2a är OK, räcker, alltså.

    Formellt sett är man behörig att läsa både matte 2a, 2b eller 2c om man har godkänt betyg i matte 1a. Dock kan det bli lite för svårt - om man ej är duktigt i matte (har lätt för matte).

    Mvh
    ANNA

    • : Frågan är ställd utifrån att Matematik 2c skulle behövas för behörighet till en viss utbildning, och om jag då formellt sett kan gå direkt från min tidigare Matematik 1a till Matematik 2c? Men jag tolkar dig som att det inte finns några formella hinder, under förutsättning att man har tillräckliga kunskaper för att kunna klara av matematik 2c.
    • Anna : ja, det stämmer. Det finns inga formella hinder.