Jessy
    Jag undrar vad jag kan göra om jag vill gå färdigt grundskolan, fast på distans?
    Jag har många diagnoser som gör att jag inte klarar av att gå i en fysisk skola mer än någon dag i veckan. Den senaste klassen jag gick ut var 7an, och jag vill gärna gå färdigt grundskolan så att jag kan böra gymnasiet. Hur kan man gå tillväga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jessy!

    Så bra att du vill studera!

    Du vänder dig till Komvux (Vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Det är din "hemkommun", dvs där du är skriven/folkbokförd som ger dig information och undervisning i grundskoleämnena.

    Oftast läser man grundskolekurser på komvux med en vanlig klassrumsundervisning - men det brukar finnas kvällskurser med undervisning en kväll/vecka (och det är 3,5 timmar max per kväll) och så får man en läxa (hemuppgift) till nästa vecka. Att det är "ren distans" när man läser på Komvux på grundskolenivå, är mycket ovanligt.

    Din hemkommun kan eventuellt köpa distanskurser till dig men det är inget vi på Fråga SYV kan bestämma men vi råder dig ställa den frågan till din hemkommun.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare