Ulrika

    Jag tänker gå om åk 2 i gymnasiet på grund av dåliga betyg. Flera F. Har inte mått bra detta år. Jsg har sökt flera skolor och väntar på svar om det finns plats. Behöver man uppfylla några kriterier för att få gå om eller räcker det att man har F i flera ämnen. Krävs sjukintyg? Jag undrar också om man måste läsa hela kursen i åk två eller får man tillgodoräkna sig de få ämnen man faktiskt har godkänt i redan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrika,
    jag råder dig att lägga in ansökan till årskurs 1, via gymnasieantagningen; om du blir antagen på nytt på dina grundskolebetyg, och kan sedan uppvisa godkända betyg från årskurs1 kan du bli "uppflyttad" till årskurs2 i så fall.
    Att ta in elever förbi gymnasieantagningen (förbi konkurrensen på grundksole-betygspoäng) behöver inte rektorerna göra; de kan svara Nej eller inte svara alls, när du frågar. Detta bl.a pga rektorerna har jättemycket att göra och hinner, helt enkelt, inte ens titta på vad du har "med dig" när du söker till deras skola... gymnasieantagningen /Hemsida för gymnasieval i din del av Sverige/ är tvungen att ta hand om din ansökan och svara om du har lyckats konkurrera in dig på en plats på en viss skola... Du upprepar, helt enkelt, samma ansökningsprocess som du en gång gjorde när du fick i årskurs 9 i grundskolan.
    Det finns för dig inga nackdelar att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, men skynda! på många ställen är sista dag i Omval/Nyvalsperioden den 15 maj - alltså om bara några få dagar.
    Datumen för bl.a Omvalsperioden & kontaktuppgifter till alla de olika svenska gymnasieantagningskanslierna - var god se antagningskanslier.se

    Att "gå om" ett år på gymnasiet är annars inte en självklar rättighet. du får läsa vidare, även om du har många F-betyg. Du kommer inte uppnå kraven för Examensbevis, men du kan ta ditt Studiebevis till Komvux och läsa på komvux mot examensbevis från samma ellet från ett annat program.

    Har man läkarintyg, intyg från en psykolog eller kan påvisa svåra sociala omständigheter eller om ngt. "speciellt" har hänt, pratar man med Kurator på sin skola; och då kan ofta någon "speciell lösning" tas fram: kurator pratar med rektorer eller ger råd om vad du kan göra för att förbättra dina chanser att "lyckas" med dina gymnasiestudier.

    • Anonym : Hej! jag är inne på lite samma spår som Ulrika, att söka till åk 1 och därmed gå 1 an igen pga byte av gymnasielinje i mitt fall. Men om jag vill bli upplyttad till åk 2, ska jag visa upp mina betyg för rektorn på den nya skolan när jag väl har börjat eller hur bör jag gå till väga?
    • Mikael : När du får besked Antagen då kontaktar du skolan och uppger att du har många godkända betyg i kurser som läses på det programmet du kom in på. Det är ofta Syv på skolan som först tittar på dina betyg, men det är sedan rektorn som fattar beslut.
    • Anonym : Tack för svar. Skulle mina chanser öka till att bli uppflyttad om jag gick någon/några kurser på sommarskola av dem som jag inte har gått (för den nya linjen)?
    • Milla : Jag tror inte du kommer ha möjlighet att på sommarskola läsa de kurser som du menar att du vill läsa, men annars - ja, det skulle det troligtvis göra - alltså ökat dina chanser (om du fick godkända betyg i de kurserna), men .. Sommarskola är inte (tyvärr) för alla som vill läsa kurser på sommaren. I vissa kommuner finns ingen sommarskola alls. Om den finns så anmäler rektorn till den och endast elever som fick F i svenska, eng och matte som kan gå. Andra ämnen än svenska, eng och matte brukar inte erbjudas på sommarskolorna - och nu med Covid-19 så är det högst oklart om många sommarskolor (eller över huvudet taget några...) kommer att starta. :(
    • Anonym : Vad tråkigt att höra att det blivit så men tack för svaret! Jag får isåfall hoppas för det bästa med att bli uppflyttad till åk 2 om skolan accepterar det.
    • Milla : Missa inte lägga in ansökan via gymnasieantagningen senast sista dagen i omvalsperioden, bara. Och Lycka till! ang. sommarskola - så får du gärna fråga på din nuvarande skola och annars överallt... på utbildningsförvaltningen i den kommunen där din skola ligger och där du är folkbokförd (om det är olika kommuner). jag är rätt säker på att det inte går att på sommarskola läsa annat än svenska, eng och matte och endast om eleven fick F i en kurs utan vilken hen ej kommer kunna få ut examensbevis, men jag blir glad om jag har fel och du ska få läsa andra kurser (chansen är mycket liten men den kanske ändå finns... vi på FRåGA SYV är inte allvetande, vi svarar utifrån vår erfarenhet + de svar vi får från de sakkunniga).
    • Anonym : Jag ska höra med SYV i skolan och sedan lägga min ansökan. Tack för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer