Ebba

    Hej jag undrar om det finns någon slags sätt om man kan " gå om" gymnasiet, för jag tog studenten 2017 och jag ångrar det verkligen och vill verkligen inte bli det jag blev och vill verkligen gå om skolan och bli något jag brinner för?

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebba,
    vad vill du bli? Vad brinner du för? Om du berättar det - ska vi försöka råda dig var du kan söka studera eller om det går att bli det du vill bli - på ett annat sätt, ex. genom att "gå i lära" (som vuxenlärling, t.ex).
    Direkt svar på din fråga - om du fick Examensbevis eller Studiebevis, då är du "färdig" med gymnasieskolan och gymnasieskolan är färdig med dig; nu är det i så fall Komvux, folkhögskolorna, yrkeshögskola, högskola, KKU eller någon annan utbildningsform >> som du kan studera inom.

    Hälsningar

    Peter

    • : Hej, jag har egentligen velat bli maskinförare för jag är har alltid tyckt om och hålla på med sånt.
    • Anna : Om du kan tänka dig bli https://www.framtid.se/yrke/truckforare - då har ofta Arbetsförmedlingen kurser att erbjuda samt även olika arbetsgivare inom "Lager och logistik" kan erbjuda kurser som vara från en halvdag - till ett par veckor (beroende på vilka förkunskaper deltagare har och på vilken eller vilka typer av truck de ska lära sig att köra).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Kika gärna på andra yrkespresentationerna Maskinförare>>, Skogsmaskinförare>>Lastmaskinförare>> och Maskinförare inom lantbruk>>  samt Kranförare>> och Kranbilsförare>>, det finns många olika maskiner som man kan köra. Även truckförare>> är på sätt och vis maskinförare, kanske man kan säga.

    Om du fick examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, då kan du inte lägre komma in på någon utbildning på ungdomsgymnasiet, men du kan söka till Komvux; du kan söka till folkhögskolorna och du kan undersöka om passande utbildningar kan fås genom AF, arbetsförmedlingen eller om en arbetsgivare kan erbjuda dig anställning och lära upp dig sedan på arbetstid med lön, vilket i så fall är mycket förmånligt. Ex. spårvagnsförare utbildas på så sätt.

    Hej igen,

    jag fick nu tips från en kollega som går ut på att du kanske kan ta kontakt med ett företag som skulle kunna anställa dig och att du gör din utbildning hos dem. Företaget, som du söker jobb hos och som kan ge dig utbildning, måste bland annat vara godkänt av Maskinentreprenörerna. Maskinentreprenörerna har väldigt bra information om utbildningar som de arrangerar och där står också om möjligheten att göra utbildningen hos ett företag inom branschen.

    Det andra rådet kollegan ger är att du tar kontakt med Arbetsförmedlingen (det har vi redan rådde dig till men så påpekar kollegan att AF kan anordna yrkesutbildningar inom bristyrken och Maskinförare är ju ett av dessa yrken) - just det här med att "trycka på" vid kontakt med AF att maskinförare är ett bristryke.

    Vänliga hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    enligt vad du har "forskat fram" :) - finns det tyvärr Inte någon maskinförarutbidlning för vuxna i Markaryd.
    Men är du bredd och pendla till t ex Alvesta kommun (Allbo lärcenter) så kanske det finns möjligheter. Prata i så fall med SYV på KCM >>> om det.

    Vi har nu fått fram att det är [email protected] eller på tfn 0433-72251 som tar hand om studier för vuxna på komvux i Markaryd; och han är tillbaka i tjänst måndagen den 26 februari 2018. Du får gärna kontakta honom.
    Det är nämligen så här att utbildningar till Maskinförare ligger på Gymnasial nivå. Du, som är "färdig med gymnasiet" blir hänvisad till Komvux. Även om komvux i just din kommun inte har den utbildningen själva, är det de som beslutar om de kan köpa den utbildningen i en annan kommun - för dig.
    Om du kan skriva dig på Arbetsförmedlingen - kan du fråga på AF om AF kan köpa utbildning till dig.
    Det är tyvärr så att det är mycket svårt /kanske omöjligt/ att hitta någon utbildning till Maskinförare som inte är på ungdomsgymnasiet och som inte behöver köpas, som är gratis och öppen för alla intresserade.
    Och de som kan köpa utbildning till dig är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, Arbetsförmedlingen eller en Arbetsgivare /exempelvis om du kan få anställning som "någonting annat än maskinförare" och din arbetsgivare vill satsa på dig och utbilda dig och betala för din utbildning/.

    Det enda stället det det kanske (om inte nu, då i framtiden) kan finnas utbildning som du, på egen hand, oberoende av vilken kommun du är skriven i och utan att behöva hitta någon som ska betala för din utbildning kan ev. utbilda dig till maskinförare - inom folkhögskolor... dock tror jag inte att det idag finns någon sådan utbildning, men det är inte omöjligt att den kan starta i framtiden. Vi håller tummarna!

    Var komvux utbildningar till maskinförare finns idag (uppgift från februari 2018) - se https://www.me.se/utbildning/maskinforarutbildning/maskinforare-vuxen/ - dock måste du få godkännande (löfte om betalning) från Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux i din kommun kommer att godkänna din ansökan och lova att betala för din utbildning - kan endast personal på komvux i din kommun svara dig.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv