Sara
    Hej! Jag är en tjej som går i 7an och har franska som språkval. Jag skulle vilja ändra mitt språkval till spanska mot 8an och jag kan redan spanska ganska bra, och har hittills fått B i franska. Jag undrar om det är möjligt att ändra språk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    grundskolorna i Sverige måste erbjuda minst 2 av språken: tyska, franska och spanska. Om just din grundskola erbjuder spanska, måste du fråga på din skola. Om din grundskola erbjuder spanska, kan läraren i spanska bedöma dina kunskaper i spanska och om du har tillräckliga kunskaper för att kunna hoppa in i pågående undervisning i spanska, borde du kunna göra det. Om du ska byta språk, varför vänta till "åttan", varför inte försöka byta snarast? Samråd med dina vårdnadshavare. Dina vårdnadshavare kan kontakta skolans personal (ytterst är det rektorn som är ansvarig på en skola). Dina vårdnadshavare kan också kontakta skolverket, tel.nummer 08-527 332 00.