Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till Barnmorska är, i Sverige, en påbyggnadsutbildning efter det att man tar examen från sjuksköterskeprogrammet; du måste därför först studera för att bli en Sjuksköterska. Det gör man, i Sverige, på sjuksköterskeprogrammet på högskola eller på ett universitet.
    Behörighet till sjuksköterskeprogrammet på de svenska lärosäten består av:
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
    Du läser nu på BF. Att du läser som lärling spelar ingen roll; du läser ändå samma kurser, oavsett om du läser som lärling eller på det "klassiska"/traditionella sättet.
    För grundläggande behörighet behöver du uppnå kraven för examensbevis och få ut ditt Examensbevis och även ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.
    Vad gäller särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet, så ingår kurserna Samhällskunskap 1a1 + 1a2 som obligatoriska. Du kommer även läsa naturkunskap 1a1 + 1a2 inom ditt gymnasieprogram men du behöver också få godkända betyg även i kurserna naturkunskap 2 och matematik 2.
    Prata med SYV på din skola om att du vill välja till kurserna naturkunskap 2 och matematik 2. Matte 2a får på ditt program läsas som programfördjupning och detsamma gäller kursen naturkunskap 2 (även den kursen får läsas som programfördjupning, vilket du kan se i Programplanen för BF).
    Om du inte blir behörig på gymnasiet, kan du komplettera efter gymnasiet och senare söka till sjuksköterskeprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare