Alicej

    Hej,om jag vill plugga till projektledare inom marknadsföring eller affärsutveckling, men inte kan gå ekonomisk utbildningen eftersom jag inte har matte två, (vilket jag inte vill lägga till heller,tycker det är huvudvärk och svårt) hur kan jag då bli projektledare vad ska jag göra jag ska jag tillväga vilka utbildningar ska jag söka då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när man tittar på annonser om lediga jobb ser man att när arbetsgivare söker anställa en Projektledare så står det ofta i annonserna, bland annat, att i arbetsuppgifterna ingår följande:
    Budgethantering och uppföljning. Arbetsgivare brukar också ofta kräva att hen som ska jobba som projektledare talar och skriver engelska flytande
    Väldigt ofta söker arbetsgivare att anställa någon som redan har några års erfarenhet av projektledning; det är därför mycket svårt att få sitt första jobb som projektledare.
    Eftersom projektledare brukar behöva hantera budget, då vill arbetsgivare, som oftast, se dokumenterade kunskaper i ämnet ekonomi.
    Att du endast har godkänt betyg i matematik 1 (första gymnasiekurs) kan bli ett ganska stort problem, är jag rädd.
    Jag vet inte om satsning på just yrket Projektledare är rätt val för dig... Jag vill råda dig boka tid för vägledningssamtal med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ni kan diskutera ditt yrkesval; SYV-en kan också hjälpa dig hitta utbildningar att söka.
    Tänk på följande: att komma in på en utbildning är bara första steget; det är långt ifrån alla som påbörjar en utbildning som också klarar hela utbildningen och tar examen; sedan har man sin examen men det garanterar ju inte att man får anställning... "Missförstå mig rätt"; jag vill inte avråda dig från att försöka (i alla fall på sikt) bli projektledare men jag tycker att du kan börja med att läsa matematik 2 och sedan helst också matematik 3. Är du intresserad av marknadsföring, sök utbildningar inom marknadsföring och även alla jobb du kan tänka dig som på något sätt har med marknadsföring att göra (detta för att skaffa värdefull arbetslivserfarenhet). Läs vad som står i annonser om lediga jobb som projektledare. Du får också gärna prata med de som idag jobbar som projektledare; fråga vilken utbildning de hade "i bagaget" när de fick jobbet.
    Jag förstår att du troligtvis blir missnöjd med detta svaret. Men jag ger de svar och råd som jag kan stå för (vad jag egentligen tycker); jag svarar utifrån min kunskap och den erfarenhet jag har.
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare