Anonym Kanin

    Hej! Till att börja med vill jag säga att jag har ett befintligt gymnasieexamen från ett samhällsvetenskapligt linje. På den har jag kursen matematik 2b inskriven. Jag försöker just nu konkurrera upp betygen till ett meritvärde på +20,5 och beräknar vara klar med det till vårterminen. Därefter planerar jag ansöka till naturvetenskapliga studier (jag kompletterar just nu NA-behörighet på tekniskt basår). Min fråga är då om jag skulle kunna göra prövning i matematik 2a (min vuxenutbildning erbjuder kursen) och då byta ut matematik 2b mot 2a i syfte att konkurrera. Skulle Antagning.se räkna med ett högre betyg i 2a, eller skulle jag behöva göra prövning i just kursen matematik 2b?

    Extra fråga: Räknas meritkurser i språk alltid med oavsett vad man söker till? Om jag gör prövning i ett steg 4 språkkurs och redan har ett annat steg 2 språkkurs, kommer jag få 1,5 poäng oavsett vilken utbildning jag söker till (även om jag kompletterar med dessa betyg efter gymnasiet och om min utbildning inte kräver moderna språk som särskild behörighet?).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Svar på mattefrågan är Ja! Du får göra provning i matte 2a och det betyget räknas in i stället för 2b.

    Regler kring meritpoäng kommer troligtvis att ändras. Det som gäller nu står på -merit>>

    det är inte all utb som accepterar Meritpiäng till ex några basår gör inte det. Hör med just "din högskoleutb".

    max i merit är 2,5 och Max inom moderna språk är 1,5 och betyg i mod språk 2 räknas in som ett Undantag, bara ibland. Bäst att du hör med Antagning.se för att det är deras bedömning som gäller.

    • Anonym Kanin : Hej igen! Vad händer om man har två stycken moderna språk 3? Får man 1,0, eller räknas bara 0,5?
    • Anna : Det räknas bara 0.5 i merit för Moderna språk 3.