Student

    Originally I was in an international school but I moved to the Swedish section of the school. Hadn't received all the grades for the Swedish track because of this I am ineligible for all of high schools.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Beckett!
    jag gissar på att din fråga gäller antingen gymnasieval och handlar om att du inte fick eller inte får godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk? Stämmer det? eller gäller din fråga någonting annat?
    Du får gärna kontakta både din "gamla" skola (an international school, som du skriver i din fråga) och den svenska skolan eller svenska sektionen på skolan - förresten, i vilket land läste du och läser nu? är det i Sverige eller i något annat land? Du får gärna uppge de exakta namnen på skolorna, så kanske det blir lättare för oss att förstå exakt vad du frågar om.
    Att du inte fick "grades" kan bero på att du inte uppfyllde kraven för att få dem, eller så har det blivit fel någonstans; det kan inte uteslutas att du borde ha fått "grades" men av någon anledning (någon har gjort fel) så fick du inte dem, eller i alla fall inte än.
    Allmänt om gymnasieval efter grundskolestudier utomlands eller på internationella grundskolor i Sverige; om du vill läsa ett vanligt nationellt svenskt gymnasieprogram, måste du bland annat få godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk som motsvarar kraven för betyg som eleverna i "vanliga" svenska grundskolor får i slutet av vårterminen i årskurs 9. Om man inte har läst grundskolesvenska i den omfattningen att läraren kan sätta godkänt betyg, då kan eleven försöka bekräfta sina faktiska kunskaper genom en prövning.
    En annan lösning kan finnas att läsa gymnasiet på IB, se information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB- undervisningsspråk där är engelska och därför kan man komma in utan godkänt betyg i svenska.
    Om jag missuppfattat din fråga, återkom; skriv gärna på svenska. Sätt in snabblänkar till din skolans webbplats/hemsida, då kan vi se vad det är för skola du går i och om det är två skolor (din gamla skola och din nuvarande skola, så förklara gärna vilka de skolorna är).
    Jag ser att du är 15 år och därför är det dina vårdnadshavare som har övergripande ansvar för dig, inklusive din skolgång. Du kan därför be dina vårdnadshavare kontakta både skolrektor/rektorer på din skola (dina skolor) och även kontakta skolverket; telefonnummer till Skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200 Du borde också kunna få hjälp av Utbildningsförvaltningen i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare