Denis
    Hej, har länge varit intresserad om att bli åklagare och ska snart börja ekonomi juridik i gymnasiet, men jag könner att jag även har varit intresserad om att bli läkare, för det mesta som akut läkare. Då undrar jag om det faktiskt skulle gå på ett ellerannat sött att både vara åklagare och läkare vid sidan om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Denis,

    Det tar många år innan man kan bli åklagare eller läkare. Det är mycket långa utbildningar, båda.

    Om yrket Åklagare var god läs på framtid.se/yrke/aklagare och om yrket Läkare - på framtid.se/yrke/lakare.

    Vägen till Åklagar-yrket: 4,5 år på juristprogrammet + 2 år notarietjänstgöring, dvs 6.5 år på heltid.
    Vägen till Läkar-yrket: 5,5 på läkarprogrammet + minst 1,5 år (ofta upp till 2 år) AT-tjänstgöring, dvs minst 7 år (ofta 7,5 år) på heltid.
    Om man skulle skaffa sig båda utbildningar /ovan/ skulle det innebära minst 10 års studier + minst 3,5 års tjänstgöring på heltid efter gymnasiet. Det låter inte rimligt att förvänta sig att kunna klara av det, inte minst med tanke på att Studiemedel på eftergymnasial nivå kan man få under högst 6 år (och hur ska man då försörja sig under de resterande 4 års-studier?).

    Känner inte någon person som skulle både vara läkare och åklagare. Du blir kanske den första!

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare