En funderande student

    Hej! Undrar om det går att läsa 150 procent? Studerar på ett annat program som ligger på 100 procent men vill gärna läsa 50 procent ytterligare om något annat ämne. Har sökt in på kurser som ingår i platsgarantin på min nuvarande utbildning. Alltså är de kurser högst upp på min anmälan på antagning.se Om jag lägger till 30 högskolepoäng på 50 procent studietakt kan man då bli "utkastad" utifrån mitt nuvarande program? Om inte vart ska jag lägga den nya kurser på min antagning, nr 1, nr 2 , nr 3 eller nr 4? Tre kurser var man tvungen att söka in på mitt nuvarande program. Ska jag sätta den nya kursen på fjärde plats då? Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar, därför är det bäst för dig att få svar från de som jobbar där, alltså på antagning.se (detta för att det ska bli rätt i din anmälan till kurserna). Allmänt gäller: utifrån de svar vi tidigare fått från Antagning.se kan de anta till upp 45 hp "nya kurser" per termin alltså utanpå ditt heltidsprogram; inom programmet har du platsgaranti på kurserna som ingår. Reglerna och tolkning av reglerna kan dock ändras... så det är bäst du får aktuell information direkt från antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare