Måns
    Just nu går jag på samhällsprogrammet, men det har varit en mardröm och jag vet helt säkert att jag inte klarar att gå kvar de nästa 2 åren, det går inte. Jag har en kompis som går på natur och han gillar det, och jag skulle vilja byta till hans klass men då måste jag läsa in naturämnena, går det på något sätt att göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Måns!

    Det är rektor på det programmet dit du vill byta till - som beslutar om att ta in dig eller att säga Nej till din förfrågan om att byta program.

    Min bedömning är att det blir nog ganska så svårt att byta till Naturvetenskapsprogrammet. Detta pga de på NA läser det avancerade c-spåret i matten och de läser mattekurserna mycket snabbar också än på andra program (förutom på Teknikprogrammet där det är mycket lika upplägg - på NA och på Teknik).

    Dessutom läser man kemi och fysik på NA och det gör man inte på SA.

    Varför tycker du inte ditt program?

    Du får söka om till åk1 på Naturprogrammet eller på ngt. annat gymnasieprogram.

    Det programmet som ligger närmast till SA är Ekonomi.

    Vad vill du jobba med i framtiden? Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv