Ruweyda
    Hej,
    Jag ska ta studenten om två veckor ungefär och har några F inklusive gymnasiearbetet. Jag har hört att det inte går att fixa gymnasiearbetet på komvux. Min fråga till er är därför, går det?
    Jag har för övrigt F i
    Fysik 2
    Kemi 2
    Ma 3c
    Ma 4
    Historia
    Jag skulle också vilja veta om det går att fixa kurserna ovannämnda? Och går det att höja andra ämnen som man tidigare klarat på E?
    Finns det några regler på vilka ämnen och hur många ämnen som är tillåtna? Kan man även plugga komvux på distans? Detta undrar jag då jag har för avsikt att arbeta också. Jag bor i Sigtuna kommun, vad gäller där?

    Jag ställde nog väldigt mycket frågor, hehe. Men vill vara säker på att jag ställt alla frågorna jag har så jag kan få svar på allt samtidigt.

    Tacksam för snabbt svar!
    Hälsningar, Ruweyda.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ruweyda,
    det går bra att ställa många frågor. Du får ställa alla de frågor som du behöver få svar på och som Studie-och yrkesvägledare kan ge svar på !

    Det är till Komvux i den kommunen där du är FOLKBOKFÖRD som du söker. du skriver att du BOR i Sigtuna, men är du folkbokförd där också?
    Gymnasiearbete går att fixa på komvux.
    Du måste göra studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    I din fråga nämner du de kurser i vilka du har F betyg. Det är, inklusive, gymnasiearbete - 600 poäng, det vill säga om du läser på heltid - kommer det att ta 30 veckor = 1,5 termin. Om du jobbar samtidigt kanske kan du endast läsa på halvtid, i så fall kommer det att ta 60 veckor = 3 terminer.

    Du frågar om det går att läsa på distans och om det går att höja betyg i de kurser i vilka du har godkända betyg.
    Du får Söka läsa kurser, i vilka du har godkända betyg, men oftast tar inte komvux in för att höja betyg i redan godkända kurser utan hänvisar till självstudier och prövningar. Det är upp till varje komvux att bestämma om de erbjuder studier på distans. Ofta finns det möjlighet att läsa på distans eller på "flex". Fysik 2 och Kemi 2 kanske inte kan läsas helt på distans pga de obligatoriska laborationerna som ingår.
    "Flex" är flexibla studier; det är ngt. mitt emellan distans och vanliga studier... - kan vara bra att undersöka om den studieformen skulle passa dig; fördelen med den är att man kan träffa lärare och delta i vissa lektioner (på vanligt sätt) samtidigt som man inte behöver gå på varje lektion; bekvämt om man t.ex jobbar och ej kan delta i alla lektioner.

    Om du ej för dina framtida studier behöver godkända betyg i Matte 3, 4 och/eller i fysik2 eller kemi 2 - kanske kan du läsa Andra kurser på komvux och ta ut examen från inriktningen Samhälle- på Naturprogrammet eller ta ut examen från ett annat program, ex. från samhällsvet.programmet.

    Mitt råd blir att du bokar tid på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - med SYV för att göra studieplanering.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Jaha, tack för svaret!
    • Anna : Jag har fyllt på mitt svar... så kika igen! det är mer info nu i mitt svar. :)
    • : Jag har även fått erbjudande att gå om ett år, ett så kallat fjärde år och fixa de kurserna, men då går jag heltid i skolan. Skulle du tycka att det låter bättre? Jag måste ju trots allt inte jobba utan bara något jag tycker skulle vara bra.
    • Anna : Det är mycket förmånligt att gå fjärde året på gymnasiet. Jag skulle tacka Ja. Det går ju alltid att hoppa av utbildningen senare, annars... det är inte alla som får erbjudande att gå fjärde året på gymnasiet. Jämfört med komvux där du inte är garanterad plats - så är det mycket förmånligt på gymnasiet där du garanterat får läsa på heltid och får rätt till studiestöd, gratis lunch och åkkort, som man inte får på komvux. :)
    Läs alla kommentarer