Linnea

    Hej, Gick i våras ut introduktionsprogrammet med mål på att börja gymnasiet men fick inte betyg i matte. Nu när jag fyller 20 nästa år är denna termin min sista chans att gå gymnasiet. Hur ska jag gå till väga för att komma in då jag inte kan gå via den traditionella sökningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea;

    från hösten 2019 finns ett nytt gymnasieprogram - programinriktat val. Om du har godkända betyg från grundskola i många ämnen, bl.a i svenska men ej i matematik, så kanske du passar att komma in på det nya programmet.
    Tanken med Programinrik.val är att man ska gå i vanlig klass på ett nationellt program men i "sitt svara ämne" (i ditt fall - matematik) får extrahjälp (läser kanske i en liten grupp eller individuellt med specialläraren).

    I vilken stad är du folkbokförd? Vilket yrke har du tänkt dig i framtiden?

    • : Bor i Enköping, Linjen jag ville gå på var bygg så snickare i framtiden.
    • Julia : I enköping verkar det finnas endast en gymnasieskola - den här: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/westerlundska-gymnasiet - då är det väl på den skolan som du ska fråga efter Programinriktat val.
    • : Är detta inom Introduktionsprogrammet? Jag har gått där i tre år på Westerlundska och dom säger att jag inte får gå mer.
    • Mikael : Ja, Programinriktat val är inom Introduktionsprogrammen, IM. När fyller du 20 år?
    • : Fyller 20 i Februari
    • Mikael : Du kan söka till folkhögskolorna. alla olika folkhögskolor som finns i olika städer; antagning till folkhögskolorna sker, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    • : Även om man inte fyllt 20?
    • Milla : Folkhögskolorna tar in från 18 år. Till och med lite tidigare... från det året man fyller 18 år kan man börja på en folkhögskola.
    Läs alla kommentarer