Annaaa

    Jag har pluggat 2 år på civilekonom och har två år kvar. Men jag har blivit väldigt intresserad av att plugga till förskollärare men vill inte hoppa av min nuvarande utbildning. Finns det möjlighet att plugga till förskollärare på halvfart och på distans? Eller kan man bygga ihop programmet själv och börja läsa kurser nu inom programmet som jag sedan kan tillgodoräkna? För jag antar att man inte kan bli antagen på ett till program på helfart trots att det är på distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag hittade en utbildning till förskollärare som ges på halvfart/distans: se gu.se/studera/hitta-utbildning/forskollararprogrammet-for-studenter-med-yrkeserf-inom-forskolaforskoleklass - de ställer dock krav på tidigare yrkeserfarenhet inom förskola (jag vet inte om du har den erfarenheten). Andra utbildningar till förskollärare ges på heltid (i alla fall vad jag kunde hitta information om men du får gärna fråga studievägledare på förskollärarutbildningar på olika orter om det). Utbildningar till förskollärare som ges på heltid-distans inkluderar obligatoriska träffar. Om du söker till utbildning på högskolenivå, t.ex utbildning till förskollärare som ges på heltid, lägg den utbildningen högst upp i din ansökan på www.antagning.se
    Antagning.se antar till upp till 45 högskolepoäng "nya utbildningar" per termin och inom ditt nuvarande program har du platsgaranti på kurserna. Om du behöver söka kurser inom ditt program (fråga om det på antagning.se eller studievägledare på din institution eller antagningsgruppen på ditt lärosäte), lägg de kurserna längre ner i din anmälan på www.antagning.se (för att du, som sagt, har platsgaranti på kurser inom ditt program); på så sätt kan du bli antagen till nästa termin på ditt program + till ännu 45 högskolepoäng per termin (som motsvarar 150% av studietakt) och du kan läsa på 250% av studietakt (i alla fall teoretiskt sett). I praktiken är det tufft att läsa på mer än heltid och lärosätena/institutionerna kan motsätta sig att hjälpa dig "fixa" så att du får utebli från obligatoriska moment på ditt program för att åka på de obligatoriska träffarna på ett annat lärosäte. Det finns också risk att överanstränga sig och bli "utbränd".

    Studie- och yrkesvägledare