Dylan
    Hej jag går i matte 1b och jag fick godkänt i procent, algebra, geometri och sannolikhet och statistik, men jag gjorde helkursprov och tror det gick dåligt på grafer och funktioner. Min matte lärare sa att hon kommer titta på tidiga prov om jag gjorde dåligt på helkursprovet.

    Min fråga är, om jag har godkänt på nästan varje kapitel förutom 1 kommer jag få F?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tyvärr kan inte någon annan än just din mattelärare svara på den frågan. SYV är inte kunnig i betygssättningen, har inte den kompetensen.
    Om man tänker logiskt så kan det ju bero på också "hur nära" du är ett godkänt betyg på det kapitlet, om det fattas en poäng eller många...

    Det jag som syv kan, däremot, säga att om du - trots förmodan - får F, kommer du ha rätt att göra Prövning i den kursen under återstående tiden på gymnasiet.
    Med F i matte 1 kan man inte få ut Examensbevis (och detta gäller Alla nationella svenska gymnasieprogram).
    Du får också, fortsätta läsa matte 2b, även om du fick F i matte 1b. Men om du får möjlighet att gå om - alltså läsa matte 1b ännu en gång, ta den chansen, är mitt råd!

    vänligen och lycka till!
    Julia

    • : Tack för svaret, jag ska läsa matte 1b i tvåan och sedan matte 2b i trean, tror jag kan ta examen.
    • Julia : I examensbeviset kan man ha F i matte 2, men ej i matte 1. Matematik 1a, 1b eller 1c måste man ha godkänt betyg i (E eller högre) för att uppfylla matte-kravet för examensbevis.
    • Anna : Bra! Lycka till!
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer