Elev

    Hej! Jag går i årskurs 3 på ett gymnasium som är naturbruk inriktning häst. Jag är kroniskt sjuk i både fibromyalgi och barn reumatism, så jag har ganska så rejält nedsatt arbetsförmåga. Eftersom jag inte orkar så mycket just nu så behöver jag prioritera och vill ta bort entreprenörskap som kurs. Skolans rektor säger att jag inte får göra det då den är programgemensam. Med tanke på att jag mår som sämst för tillfället så tror jag verkligen inte jag orkar med kursen, och dom har inte varit villiga att anpassa den på något sätt. Finns det något sätt att ta bort den och fortfarande kunna ta examen? (Att skaffa något typ av intyg eller nåt från läkare borde inte vara något problem om det skulle hjälpa.)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde! Att kursen Entreprenörskap, 100p. ingår inom "programgemensamt" i NB-programmet, stämmer. Det kan man se i Programplanen för NB >>. Alla Programgemensamma kurser är obligatoriska.  Den kursen måste, alltså, ingå i examensbevis från NB på gymnasiet. Den kan ingå med betyget F, icke-godkänt.
    Det enda sätter som jag känner till att "ta bort" en kurs som är programgemensam och ändå kunna uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet är om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program, men det beslutet måste fattas innan eleven avslutar år2 på gymnasiet, så det är för sent för det, när du redan läser årskurs 3.
    Att du har hälsotillstånd och/eller andra orsaker som man kan ha stor förståelse och sympati med förändrar tyvärr inte de strikta reglerna som finns kring examensbevis från gymnasiet.
    Om du i slutet av år3 får ut ett Studiebevis (det får eleverna som inte uppfyller kraven för examensbevis) och kompletterar på komvux, då behöver du inte ha kursen entreprenörskap i ditt examensbevis från komvux.
    Om du är fastbesluten att försöka uppfylla kraven för examensbevis till sommaren, när du går ut gymnasiet, så måste du få ett betyg (F är också ett betyg) i kursen Entreprenörskap.
    Jag är ledsen att behöva ge dig ett sådant svar. :(
    En enskild SYV eller Rektor får inte ändra de generella/centrala reglerna som gäller för examensbevis från gymnasiet