Fatima

    Hej Jag och min grupp har fått problem och är tvungna nu att byta ämne eftersom vi inte fick stipendium så nu vill vi ändra ämne till metabolism men vet dock inte vad vår frågeställning kan vara, vi vet inte till vem vi ska vända oss så jag hoppas ni kan hjälpa oss och det skulle vara jätte snällt om ni också skulle kunnat ge oss tips om vilka experiment man kan göra relaterat till metabolism gärna något som skulle tänkas göras på skolan och något som inte har med bantning att göra.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,

    som "allmän Vägledare" (som inte är expert på kemi, biologi eller medicin) - och som inte är kemi- eller biologi-lärare... så kan man egentligen inte säga ngt. om "metabolism" (minns lite om det från min biologi-undervisning... för länge sen eller vad det ingom kemi..?) men får kolla upp vad det är för ngt., egentligen... så vad kan vi säga? Det är din handledare i GA son du bör samråda med eller en kemi- eller biologi-lärare; eller läs i läroböcker om Metabolism (hoppas jag har rätt i att det hör till "biologi" och inte till ngt. annat ämne... kanske hör det mer till "kemi" eller "medicin" eller "fysiologi" ). Och varför just "metabolism"? Det kan finnas även andra intressanta saker att undersöka i sitt gymnasiearbete, tänker jag...
    Som Tema för GA bör man välja det som man är nyfiken på att veta mer om. Vill du/ni veta mer om just Metabolism, så läs på allt som finns att hitta om det ämnet - då borde frågeställningar och förslag på experiment "dyka upp" av sig självt, tänker jag.
    Kanske kan ni resonera kring: vilket ämne hör "metabolism" till mer: biologi, kemi, medicin eller fysiologi? och varför ni tycker så... Vem som tycker Olika om det och varför... och så kanske det finns områden som hör till biologi och kemi i lika stor grad; och kanske Metabolism är just ett sådant Kunskapsområde... jag vet inte, men det kan ni ta reda på i ert Gymnasiearbete, om ni vill. Eller så väljer ni ett annat tema som ni är mer intresserade av.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, som Julia redan har svarat, så är inte studie- och yrkesvägledare Lärare eller Handledare i olika ämnen, och saknar därför den kompetens som krävs för att kunna ge råd om teman för gymnasiearbete. Du måste alltid få temat och frågeställningar godkända av din GA-handledare på skolan.
    Med det sagt, så försöker vi ge tips och bl.a samlar förslag på teman för GA på https://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete så du får gärna kika på den sidan; kanske hittar du ngt. intressant där.
    Och du får gärna kika även på Framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete
    I de flesta yrkesbeskrivningar (längre ner) finns även Länktips och där kan man hitta de hemsidorna som vi bedömer som relevanta... så kanske du kan få lite inspiration och idéer där också!
    Lycka till med ditt GA!
    ANNA