Simon
    Hej. Jag är en elev i sista året på gymnasiet och vi håller just nu på att arbeta med gymnasiearbetet som ska vara klar nu i sommar.

    Jag arbetade intensivt direkt när jag fick uppgiften och är in princip klar med den, men min polare i en annan skola verkar inte göra stora framsteg.

    Min fråga är då, får jag hjälpa honom med råd, idéer och sådant eller är det ett totalt nej? Och vart går gränsen isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon!
    Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället.
    Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form.
    Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap.
    Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'förändring i gymnasieskolan' (2 st.)

    • Tjenare

      Vad innebär GY25?

      Alltså jag förstår inte riktigt vad GY25 innebär. Eller alltså jag förstår ju att dem kommer ändra kursplanen till ämnesplaner som i högstadiet, men jag fattar inte vilket betyg som egentligen gills. Jag hade tänkt ta natur natur och...

      Milla : : Hej,ämnesbetygen (i stället för kursbetygen) är tänkta att införas för de elever som börjar på gymnasiet hösten 2025. Alla detaljer är ännu inte klara i exakt hur det blir med... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Nya programplaner för yrkesprogram?

      Hej, stämmer det att det blir nya programplaner med nya kurser och stora förändringar i gymnasiets yrkesprogram? Sen när gäller de i så fall? Tack så mycket för all info ni kan ge om den saken. :) SYV

      Anna: : Hej!det stämmer att på 8 av gymnasieskolans 12 yrkesprogram kommer programplaner (Programstruktur) att ändras. På 7 av de yrkesprogrammet träder ändringarna i kraft från 1juli 2021,... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga