Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med '100 gymnasiepoäng' (4 st.)
jag frågade min matte lärare och han sa att matte specialiseringskursen är 100 p men att vi bara kommer ha matte specialisering i 50 h för att han inte tycker det är nödvändigt att ha 100 h kan man göra så?
Milla : :
Hej,en lärare kan inte bestämma att en gymnasiekurs ska ha mindre omfattning/volym. På en 100 poängskurs brukar en studieinsats (av eleverna) krävas på cirka 200 studietimmar (som inkluderar... Läs hela svaret
Hej, Jag har 19,90 som meritpoäng och vill plugga i tandläkarprogramet i Umeå. Om jag höga mitt betyg i Matte 1c från E till A samt matte 2c från C till A, då hur mycket mitt poäng kommer upp?
Liselotte: :
Hej Mary,du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a och om du får högre betyg än du redan har i matte på nivå1 och 2, kommer de högre betygen räknas in (du... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar hur många 7,5 högskolepoäng motsvarar i komvuxpoäng?
Julia: :
Hej Joakim,jag vet inte vad du menar med att "motsvarar"... högskolepoängen läses på högskolenivå. Komvuxpoängen kan vara på grundskole- eller gymnasial nivå.Det jag kan... Läs hela svaret
Om en kurs på högskola är 7,5 poäng, hur många poäng är det om man jämför med en gymnasiekurs? Innehåller den lika mycket som tex en 100 p kurs på gymnasienivå?
Milla : :
De omfattningar du nämner är lika i studietid- båda kan läsas på fem veckor på heltid eller på 10 v på halvtid, men högskolekurs borde vara mycket svårare: den ligger ju på Eftergymnasial nivå.