Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en lärare kan inte bestämma att en gymnasiekurs ska ha mindre omfattning/volym. På en 100 poängskurs brukar en studieinsats (av eleverna) krävas på cirka 200 studietimmar (som inkluderar allt, lektioner, grupparbeten, inläsning, proven mm). Hur många lektionstimmar som ingår kan vara olika... om kursen ges på distans (t.ex på komvux) så behöver inga lektioner ingå, över huvudet taget utan eleverna får uppgifter att lösa och ska skicka till läraren för bedömning under kursens gång (alltså det är inte strikt-fastställt hur många lektioner eller handledningstimmar som ska ingå, det är i alla fall enligt vad jag tror mig veta... men jag är inte lärare, undervisar inte och sätter inga betyg). Det jag som SYV definitivt kan säga är att i utbildningsdokumentet kommer det att stå Matematik specialisering, 100 poäng (det kan inte anges en annan omfattning för att kursen är på 100 gymnasiala poäng).
    Om du är missnöjd med upplägget (t.ex vill ha fler lektioner) prata med läraren om det. Men ytterst ansvarig på en skola är det rektorn. Så, om du inte kan få ett svar från läraren som du kan förstå och acceptera, vänd dig i så fall till rektorn.

    Studie- och yrkesvägledare