X
    Hejsan! Jag hoppade av gymnasiet pga hälsoskäl och tänker studera på komvux och ta samhällsexamen.1. Jag är osäker om jag ska läsa SV eller SVA i och med att jag planerar att studera juristprogrammet på universitetet, lär det vara avgörande när jag söker till juristprogrammet. 2.Samt undrar jag om min gymnasieexamen kommer vara en reguljär eller kompletterande eftersom jag insjuknade efter att ha läst enbart 300poäng. Enligt skollagen gäller det nya lagen efter 2021, finns det undantag?

    Tack på förhand.
    • Anna : När du skriver "Enligt skollagen gäller det nya lagen efter 2021" - vilken lag menar du i så fall? Du får gärna skicka snabb/direkt länk till informationen om den nya lagen som du syftar på. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej X!
    jag tänker på din ålder.
    Om du inte har genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt program på gymnasiet, då är det tidigast från 1 juli det året du fyller 20 år som du ska kunna läsa på komvux. Under vilket kalenderår fyller du 20 år?
    ****
    Du frågar om det blir någon skillnad om du läser svenska eller svenska som andraspråk och svar är Nej, det blir det inte. Det är ingen som tittar på exakt vilka kurser som ingår i examensbevis (förutom då kurser som krävs för Särskild behörighet som till juristprogrammet är - Historia 1b och Samhällskunskap 1b) och det är med en "siffra" som heter Meritvärde, som du konkurrerar om plats på högskola/universitet, i Sverige och i den "siffran" är ämnena svenska och svenska som andraspråk helt jämställda.

    Du frågar också om examensbevis från komvux blir "kompletterande" med 300 p. kurser från gymnasiet och sva är Nej, det blir det inte. Med examensbevis där mindre än 800 p. kurser kommer från gymnasieskolan, prövas man i BI, direktgruppen. Så har i alla fall vi förstått reglerna som de tolkas av Antagning.se
    Det är Antagning.se som administrerar antagning till högskoleutb.i Sverige. Det är därför deras tolkning av reglerna som gäller. Och både reglerna och deras tolkning kan ändras över tid.

    Alternativet Omdöme från en folkhögskola
    på en allmän kurs på en folkhögskola kan man få Omdöme om grundläggande behörighet. Och med det prövas man i BF-urvalet vid ansökan till svenska högskole-/universitetsutbildningar.