Matilda
    Hejsan! Jag ska söka in till högskolan för att plugga hösten 2023. Som jag förstår det är en kandidat examen 180 högskolepoäng och 90 av poängen måste vara inom samma huvudämne. Så om man då har 90 poäng i ämne A och 90 poäng i ämne B så blir det en dubbel kandidatexamen va? D.v.s. om man bygger den själv med fristående kurser. Men om man först går ett program för kandidatexamen på 180 poäng och sedan efter examen läser 90 poäng till inom ett annat ämne, hur blir det då? Blir det en till kandidatexamen då eller måste man läsa ytterligare 180 poäng efter examen.

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    Läs gärna svar i tråden på fragasyv.se/fragor/dubbel-kandidatexamen och i tråden på fragasyv.se/fragor/kan-man-ta-ut-dubbel-kandidatexamen?
    Det stämmer att 90 hp i huvudämne krävs, men vilka "övriga" poäng som tillåts är ju inte fritt att välja. Varje högskola och universitet, i Sverige, kan bestämma väldigt mycket på sitt eget lärosäte. Exempelvis: om man läser mot kandidatexamen i ekonomi, så kan lärosätet bestämma att av de övriga kurser (förutom 90 hp i huvudämnet) så måste minst 30 hp vara inom "ett närliggande område" t.ex företagsekonomi eller nationalekonomi eller redovisning eller annat "liknande ekonomi" (och det är bedömning som lärosätet gör i detta fallet som gäller). Kandidatkurs måste också finnas med - med godkänt betyg. Och kandidatkurs måste vara inom rätt område/ämne. Enligt vad jag förstår så går det i Sverige inte ta ut 2 kandidatexamina om man endast läst 180 högskolepoäng.
    Vidare är det också så att det kan bli rätt så svårt att sätta ihop sin egen kandidatexamen av fristående kurser; du kommer behöva söka till varje kurs och varje gång riskera att inte komma in på kursen. Längre fram så kanske det ej går ens att hitta rätt fristående kurs att söka till inom pendlingsavstånd eller på distans, då ska du behöva flytta långt för att läsa endast en termin. Det kan  bli besvärligt. Osäkert är det också. Med det sagt, så finns det givetvis de som lyckas med det, men det är nästan alltid mycket säkrare och bekvämare att läsa ett program.

    • Matilda :  Tack så mycket! Du gav mig fler saker att tänka på när det kommer till att välja fristående kurser. Hade i princip bestämt mig för ett program och nu känns det ju ännu lite mer lockande.
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!