Sara
    Hej Syv!

    Jag är en kluven komvuxelev som idag läser mot ett slutbetyg, som är godkänt av rektor och på så vis en rekommendation av studielägledaren som såg över mitt fall.

    Lite kort om min situation: Jag behöver läsa motsvarande heltidsstudier i ett helt år och hinner läsa till ett komplett slutbetyg enligt min kommun. Blir klar till juni 2020.

    MEN jag kom in på ett bananskal, om info gällande meritpoäng och så kallade områdeskurser som ger eleven möjlighet till att få 1.0 meritpoäng. (Utöver matematik, engelska och modernspråk)

    Intressant tänkte jag! Sedan kom jag att läsa om att detta inte gäller elever som läser till ett slutbetyg, utan att det endast gäller de som läser utifrån en gymnasieexamen. Stämmer detta eller har jag missförstått det hela?

    Menar på exempelvis: pedagogisk ledarskap sägs ge eleven 0,50 meritpoäng om man söker sig till högskoleutbildning som omfattas av högskoleområde 16.
    Gäller detta då även mig, som läser mot en slutbetyg?

    Isf, om inte. Vad är det positiva att läsa mot ett slutbetyg när det minimerar ens chans att få meritpoäng?

    Vilka kurser är det som inte gäller dagsläget från det gamla systemet?

    Tacksam för svar.

    • Mikael : Har du möjlighet att få ut ett SLUTBETYG, använd den. Det är svårare att få ut examensbevis, än slutbetyg: fler betygsatta poäng krävs till examensbevis; fler obligatoriska kurser (mindre valfrihet) för dem som läser mot examensbevis. Det var också - många ggr- generösare regler för meritpoäng för dem med slutbetyg (kan dock finnas lite olika åsikter om just meritpoäng...) men det är överlag så att Om du kan läsa mot ett Slutbetyg, gör det. Men om du inte hinner få ut ditt slutbetyg innan 1 juli 2020, och om möjlighet att få ut slutbetyg ej blir förlängd (vilket vi idag inte vet ngt. om) - då måste du sedan göra en ny planering: mot examensbevis.
    • : Hej Mikael! Tack för ert svar! Jag hinner nämligen precis i tid med marginal på 50 poäng. Så det är nog värt ett försök då, gäller att komma in på alla kurser för att hinna med alla poäng.
    • Anna : Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Sara,
    det är fördelaktigt för dit att läsa mot ett Slutbetyg (dock OBS! du måste hinna få ut ditt slutbetyg innan 1 juli 2020) - hinner du inte det, måste du fortsättningsvis läsa mot examensbevis, vilket kan innebära flera terminers extra-studier för dig.

    ang. meritpoäng
    det är inte så som du skriver i din fråga. Reglerna är komplicerade.Det är alltså rätt så "krångligt", men jag ska försöka förklara (dock får du även gärna höra både med SYV på komvux där du läser och med Antagning.se, som gör antagning till högskolor/universitet i Sverige).
    De som idag på gymnasiet läser mot examensbevis - kan få meritpoäng endast för engelska 7, moderna språk 3 och 4 och för "högre kurser i matematik". Se gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    De som redan har betyg i de "gamla" kurser (där betygsskala gick från IG till MVG) som ger meritpoäng enligt Områdesbehörigheter (exempelvis: pedagogisk ledarskap - 0,50 meritpoäng om man söker till en högskoleutbildning som omfattas av område 16) behåller rätter till meritpoängen; men de gamla kurser finns inte idag - går inte att få betyg i de "gamla" kurser sedan 1 juli 2016.
     Betygen i de "gamla" kurserna kunde man få t o m 30 juni 2016; och från 1 juli 2016 kan man endast få betyg i de "nya" kurser (med betygsskala F till A). Inga nya kurser kan ge meritpoäng enligt Områdesbehörigheter.
    Om du redan har betyg i de gamla kurser som ger meritpoäng enl.områdesbehörighet - då behåller du den rätten; men om du ej redan har de betygen, kan du helt glömma områdesbehörigheter och endast sikta på eng7, moderna språk 3 och 4 och/eller "högre" kurser i matematik.

    Mvh
    Julia SYV

    • : Hej Julia och tack för ditt svar. Det blev väldigt tydligt för mig nu, efter din förklaring om "merit poäng".
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !