Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kursinnehåll i utbildningar kan ändras över tid. Du kan ta och jämföra vilka kurser som ingår i utbildningen till Naprapat med de kurser som ingår i utbildningen till Fysioterapeut. Om det ingår en eller flera kurser med samma namn, då är det ganska troligt att du inte ska behöva läsa om samma kurser, dock kan innehåll i en kurs ändras (över tid) även om kursen kanske behåller samma namn.
    Beslut om vilka delar av fysioterapeutprogrammet som du ev.kommer kunna "hoppa över" får du när du är antagen till fysioterapeutprogrammet och ansökt om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Att få förhandsbeked brukar vara svårt; detta för att innehåll i programmen/utbildningar kan ändras och ingen vet när eller inte ens om du vill söka till fysioterapeutprogrammet och om du då även kommer in; om du inte kommer in på det programmet, då kommer det inte spela någon roll... och de som bedömer och svarar på ansökningar om Tillgodoräknande av tidigare utbildning vill inte jobba i onödan och jämföra utbildningar nu, när de inte ens vet om det kan bli aktuellt (alltså om du kommer in på programmet men utbildningen till Naprapat "i bagaget"); den allmänna rekommendationen som jag kan ge är att du är beredd att gå hela utbildningen till Fysioterapeut (som för närvarande är 3 år lång) även om du först utbildar till till Naprapat (detta för att det går inte på förhand svara ang.om du kan få någonting från naprapatutbilvdningen tillgodoräknat eller inte).
    Om du inte redan kikat på yrken på www.framtid.se får du gärna göra det nu:
    se Framtid.se/yrke/Naprapat och Framtid.se/yrke/Fysioterapeut

    Studie- och yrkesvägledare