Ernst
    God kväll! Jag har en fråga om hur man skall gå till väga om man önskar att göra gymnasiekurser redan i grundskolan? Är det möjligt, och om det är det: Vem skall jag då kontakta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ernst,

    det finns inget inarbetat system för att läsa gymnasiekurser redan i grundskolan. Det går alltid bedriva självstudier och i ämnet matematik kan vi rekommendera en mycket bra sida - www.matteboken.se, där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier.

    I andra ämnen kan säkert dina lärare på grundskolan rekommendera bra hemsidor eller böcker att ta till hjälp.

    Om en elev är extrabegåvad, vilket ofta är i ett eller ett par ämnen (inte i alla ämnen) - då brukar lärare på grundskolan vara tillmötesgående och ge enskild handledning och hjälpa eleven framåt. Om eleven är extrabegåvad i alla ämnen, brukar hen i så fall få "hoppa över" ett år på grundskolan och komma in på gymnasiet ett år tidigare.

    Det har också hänt att eleverna i grundskolan har fått betyg i gymnasiala kurser, men det är inte vanligt och det är enskilda lärare som är tillmötesgående och hjälper till. Betygen i gymnasiala kurser får eleven oftast genom prövningar i så fall, och prövningsavgift har skola rätt att ta ut (för närvarande uppgår avgifter till 500kr per prövning).  Vad som händer sen, när eleven redan har några godkända betyg i gymnasiala kurser innan hen ens började på gymnasiet - är ofta att eleven söker till en Spetsutbildning i "sitt ämne" (exempelvis om man är extrabegåvad inom matte, söker till Spetsutbildningar i Matematik, som det finns några stycken i Sverige). Inom gymnasiala spetsutbildningar kan man snabbt läsa igenom gymnasiala kurser och påbörja läsa högskolekurser inom "sitt ämne" (i mitt exempel - högskolematematik).

    Mitt råd är att prata med grundskolelärare på elevens skola i det eller de ämnena, i vilka eleven vill läsa snabbare. Är det av någon anledning inte möjligt att få hjälp av lärarna, vänd er till rektor eller till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar.
    • Liselotte : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!