Jonas

    Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan ansöka. Däremot undrar jag går de att skräddarsy ett schema om man inte kommer in på linjen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också arbeta med produktionsplanering eller försäljning. Att högskoleingenjör skulle arbeta inom bank, finans eller försärkingsverksamhet måste vara ganska ovanligt, om det ens - över huvudet taget - är möjligt att som utbildad högskoleingenjör få jobb inom de verksamheterna. Om yrket högskoleingenjör var god se Framtid.se/yrke-högskoleingenjör
    Om du vill arbeta inom bank, finans och försärkingsverksamhet. rekommenderar jag kandidatprogrammet i ekonomi eller utbildning till civilekonom. Om yrket civilekonom var god se framtid.se/yrke/civilekonom
    Vad gäller utbilda sig till "ekonom" så finns utbildningar både på högskole-universitetsinvå men också i andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola. Kika gärna på några exempel på YH-utbildningar (snabblänkarna nedan):
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    Inom område "försäkring" finns många olika yrken, kika gärna på:
    yrke/aktuarie
    yrke/skadereglerare
    yrke/försäkringsrådgivare
    yrke/försäkringsmäklare
    yrke/forsakringsformedlare
    Även utbildade matematiker och statistiker kan också få jobb inom försäkrings-området. Och även handläggare vid A-kassorna och Utredare på FK arbetar också med försäkringar (arbetslöshetsförsäkringen respektive flera olika försäkringar som t.ex föräldraförsäkring, sjukpenning och arbetsskadeförsäkring).
    Du ställer även följande fråga: "går de att skräddarsy ett schema om man inte kommer in på linjen?" och jag tolkar det som att du undrar om du kan sätta ihop en utbildning som leder till universitetsexamen av fristående kurser och svar på den frågan är : Jo, det är inte omöjligt men kan i vissa fall bli svårt. Du behöver göra planering mot examen med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Om du "skuggar ett program" (alltså läser alla kurser som ingår i ett visst program men läser de som fristående kurser, om de ges som fristående kurser och om du också kommer in på alla de kurserna) då behöver du inte göra planering med studievägledare på institutionen men i andra fall när du inte strikt följer ett visst program (genom fristående kurser) behöver du planera tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen.
    För kandidatexamen behöver du skaffa dig minst 90 högskolepoäng i ditt huvudämne. Vilka de resterande 90 hp (inom vilka kunskapsområden) får vara måste du ta upp med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen (OBS! du kan få olika svar från olika lärosäten).

    Studie- och yrkesvägledare