Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Gymnasielärare-I engelska eller svenska?
2Poäng
Josefin
Hej,
Hur skiljer sig ämneslärarutbildningen om man har engelska jämfört med svenska som huvudämne? Hur ser undervisningssituationen ut? Framtidsprognos?
På min gymnasieskola var undervisningen i engelska och svenska snarlik, och därför har jag svårt att göra ett val, då jag tycker om båda ämnena väldigt mycket. På grund av för stor arbetsbörda vill jag dock inte bli lärare i båda dessa ämnen.
Hej Josefin! Menar du att du vill bli behörig gymnasielärare i bara Ett ämne? Eller menar du att du vill bli behörig i både eng och svenska men sedan undervisa i bara ett av dem?
Hej Josefin, forskning inom alla områden, bl a inom Didaktik och närmare bestämt i hur man på bästa sätt ska undervisa i språk - går framåt och nya undervisningsmetoder kan börja användas /när som/... ex. på en sådan metod är "Learners Autonomy" - som går ut på att eleverna "lär sig själva" och lärare = handledare. Exakt hur undervisning för blivande lärare i språk kommer att se ut framöver och hur lärare i Språk själva ska /bör/ undervisa - kan vi inte svara på... därför att ständiga förändringar sker.
Huvudskillnaden för dig i att undervisa i svenska eller i engelska blir att svenska /antar jag/ är ditt modersmål och engelska /antar jag/ är främmande språk för dig. Om du funderar på att bli lärare i tyska eller franska /som ditt andra undervisningsämne/ - då skulle jag råda dig att att fundera över följande: ett känt "fenomen" inom språk-användning och språk-undervisning är att "främmande språk bråkar i hjärnan med varandra" - det är för många personer svårare att hantera flera främmande, för dem, språk, än att hantera bara ett främmande språk... Sedan kan det finnas Undantag av olika slag... och jag kan inte veta hur det blir just för dig. Men, om jag skulle välja - så skulle jag ta mitt modersmål /svenska/ plus bara ett annat språk, som är främmande språk för mig... ex. engelska, tyska eller franska som mitt andra undervisningsämne. Sedan är det så att /tyvärr/ i brist på behöriga lärare, ombeds lärare idag att undervisa i all som de kan undervisa i... därför undervisar lärare ofta i ämnen där de inte är behöriga att undervisa i. Det går också att utöka sin lärarlegitimation i efter hand... om du t.ex skulle komma in på "andra tankar". ******* Samråd också med studievägledare på lärarutbildningen. De har erfarenhet av att svara på liknande frågor. Dock kan inte de heller veta hur det blir just för Dig, för varje person är unik och det som är svårt för en person - är lätt för en annan, och tvärtom... :)
******* Ang. arbetsmarknaden Om man tänker Endast på hur lätt det blir att få jobb i sina undervisningsämnen - då skulle jag välja svenska och engelska. Statistiken visar att allt fler elever väljer bort andra språk och läser endast svenska och engelska, i alla fall i den mån som det är möjligt. På gymnasiets /några/ program är det obligatoriska att läsa Moderna språk, ex. en kurs Mod.språk - på NA; 2 kurser - på SA... men även här försöker många elever "komma runt" det på så sätt att de som kan, ersätter Moderna språk med sina Modersmål och läser ex. Modersmål /arabiska/ 1 och 2 i stället. Eller så vill de läsa eller göra prövningar i Arabiska 3 och 4 /får att komma åt meritpoäng för moderna språk/. Inget fel i det alls, men du kan ju inte undervisa i arabiska som modersmål eller som moderna språk, antar jag... Undervisning i tyska och franska kommer /troligtvis/ inte försvinna helt, men som trenden är nu, så är det allt färre elever som läser tyska och franska (och det gäller både grundskolan och gymnasiet). Och det är på grundskolan frivilligt att läsa moderna språk. På gymnasiets /några/ program är det obligatorisk att läsa moderna språk och inte alla kan läsa sitt modersmål i stället (för att deras modersmål är svenska) men då vill eleverna många ggr läsa "exotiska språk" som Kinesiska, Japanska, Ryska eller Italienska... Än så länge är det obligatoriskt för gymnasieskolorna erbjuda läsa Tyska, Franska och Spanska... men jag kan inte svära på att så förblir också i framtiden... om allt fler elever väljer bort moderna språk, kommer inte skolorna ha råd och möjlighet att "hushålla" med lärartjänsterna i de språken. Därför - om man endast tänker på framtida möjligheter på arbetsmarknaden - skulle jag råda satsa på att bli lärare i svenska och engelska. (Varför jag "blandade in" grundskola i mitt svar är för att Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på Grundskolan). Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp och lycka till!
Milla syv
Studie- och yrkesvägledare
Frågor och svar taggade med 'dietistutbildning' (8 st.)
Hej Jag har på senaste intresserat mig för att utbilda mitt till dietist, det finns dock ett problem. Utbildningen jag går (restaurang och livsmedelsprogrammet) ger mig inte behörighet till den utbildningen, men jag har läst både livsmedelskunskap och...
Julia: :
Hej Emil,reell kompetens vid antagning till svenska högskoleutbildningar handlar om att påvisa Grundläggande (alltså inte särskild) behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination... Läs hela svaret
Jag vet inte hur jag ska gå. Jag älskar bakning och matlagning. Men också kost, näring och hälsa. Jag håller på med mitt eget företag så jag kan sälja mina bakverk. Men jag har varit mycket sjuk och missat gymnasiet och om jag ska...
Julia: :
Hej Linnea!Det vi vet om yrket Kostrådgivare - berättar vi på framtid.se/yrke/kostradgivare - yrket KOSTRÅDGIVARE är i Sverige icke-reglerat; alltså får varje... Läs hela svaret
Hej, som rubriken lyder! Har kollat runt och läst på att det finns stor men också liten konkurrens på dietister. Vilket stämmer egentligen? Behöver man ha några egenskaper för att kunna arbeta som dietist? Kan man välja att arbeta med barn...
Anna: :
Hejsan,det vi vet om yrket Dietist, uppger vi på Framtid.se/yrke/dietist och vad vi fick uppgifter om från de källor som vi bedömer som pålitliga så är det "liten konkurrens om... Läs hela svaret
Hej! Jag slutar gymnasiet i år men vet fortfarande inte vad jag ska bli.. Här är yrken jag funderar på: Förskollärare eller F-3 Dietist Socionom/ kurator Jag vet helt enkelt inte vad jag borde bli, speciellt när jag lider av social ångest/phobi...
Anna: :
Hejsan,jag vill börja svara om Bostadsfrågan: bostad ingår inte ... när man får besked antagen till en högskole-universitetsutbildning i Sverige, är det då endast utbildningsplats man får;... Läs hela svaret
Hej, Jag har länge funderat på vad jag vill bli och vad jag ska plugga, men där tar det stopp. Jag vet att jag är väldigt intresserad av hälsa i form av kost och nutrition (ej träning) och har därmed även ett stort matlagningsintresse. Jag har...
Anna: :
Hej Lisa,du nämner själv yrket Dietist i din fråga. Kika även på "liknande yrken": till ex. gastronom, mathantverkare, Matinformatör; Hälsoinformatör; Hälsoekonom;... Läs hela svaret
Jag har läst samhällsprogrammet med bra betyg och har precis nu kommit på vad jag vill studera och det är dietistprogrammet. Då jag vill sätta igång så fort som möjligt vill jag kunna börja nu till våren. Mitt problem är att jag saknar naturkunskap 1a2 vilket krävs. Denna kurs ska ifall man...
Milla : :
hej Lea,
Naturkunskap 1a2 är en 50 poängskurs som på heltid läses på 2,5 veckor.Kompletterande betyg måste Antagning.se bli "tillhanda" senast 1 december... Läs hela svaret
Hej Syv! Jag vill bli en Holistic nutritionist men jag vet inte hur? Jag tror jag måste först ta en bachelors i dietetics and nutrition men jag fattar inte hur ska jag få en bachelors. Kan man studera en bachelors/masters direkt efter gymnasiet eller vad händer?...
Anna: :
Hej Laura,
i Sverige måste man för att komma in på "masterprogrammet" ha med godkänt nivå läst 3 år på högskolenivå (man kan alltså ta "kandidatexamen" efter 3... Läs hela svaret